Som Dagens PS tidigare berättat har Zlatan Ibrahimovic gjort entré som investerare i ett techbolag och den här trenden, att kändisar stoppar in pengar i startups, är mer än bara en hobby, menar Breakits Olle Aronsson.
Kändisarna "hotar" mediekapitalister


Mest läst i kategorin
“Om man lyfter blicken blir det mer intressant. Det löper en röd tråd från Blondinbellas samarbete, och delägarskap, i fertilitetsappen Natural Cycles till Zlatans deal med spelstudion Isbit.”
Kampsportaren och MMA-stjärnan Alexander “The Mauler” Gustafsson är en annan kändis – han har klivit in i spelbolaget Prey Studios.
Olle Aronsson tror att det här kan vara ett sätt för kända personer med starka varumärken att ” byta marknadsföring mot aktier i små techbolag”.
Det som händer enligt honom är att mediekapitalister i traditionell mening hotas av kändisarnas inträde på marknaden.
” Influencers kan i utbyte mot ägarandelar ge startups kraftfull marknadsföring, ofta riktat mot en målgrupp som är mycket mer nischad och hängiven än i traditionella medier.”
Olle Aronsson är säker på att vi får se mer av kändisar som investerar i techbolag framöver.
LÄS MER: “Därför kommer allt fler kändisar att börja investera i startups” ›
LÄS ÄVEN: “The Mauler följer trenden – investerar i tech” ›
LÄS OCKSÅ: “Zlatan gör skållhet busines” ›
LÄS MER: “Zlatans ‘bomb’ väcker förvåning” ›
LÄS VIDARE: “Dokument avslöjar Zlatans ‘mystiska’ superklipp” ›

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.