Den amerikanska e-handelsgiganten Amazon.com, med miljardären Jeff Bezos i spetsen, skryter gärna om att man är ”det mest konsumentcentrerade företaget på jorden”. Men en djupgående granskning från den amerikanska sajten Pro Publica visar på motsatsen.
Hemlig algoritm lurar dig att betala dubbelt pris
Mest läst i kategorin
Det hela började när Pro Publicas Julia Angwin och Surya Mattu en dag försökte hitta det billigaste erbjudandet på ett superlim. Ögonblickligen började Amazons dator söka igenom de bästa kombinationerna av produktpris och fraktvillkor.
När de första resultaten kom upp skulle limmet kosta 6,75 dollar, motsvarande knappt 60 kronor, inklusive frakt. Men i nästa sekund hade erbjudandet bytts ut mot ett av Amazons egna – och med det även priset.
En tub lim skulle nu 7,80 dollar, exklusive frakt. Med ett påslag på 6,51 dollar för att få produkten levererade innebar det nu att priset ökat med nästan exakt 100 procent.
Jeff Bezos har gjort sig känd för att alltid låta en stol stå tom under möten för att påminna anställda om att fokusera på kunden. Men i själva verket verkar det som att bolaget använder sin marknadsdominans och dess algoritmer ge sig själva ett överläge på betkostnad av både säljare och många kunder.Julia Angwin och Surya Mattu, Pro Publica
Upptäckten blev startskottet för en omfattande granskning i vilken Pro Publica gått till botten med vad man kallar ”Machine Bias” (ungefär ”partiska maskiner” på svenska). Följ länken för att läsa mer.
LÄS VIDARE: How Amazon’s Pricing Algorithm Is Designed To Hurt Consumers >