Dagens PS

Googles löfte till EU: Ökad insyn

Google
Nya regler tvingar Google till ökad transparens.(Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 24 aug. 2023Publicerad: 24 aug. 2023

Nya EU-regler för online-innehåll. Då lovar Google som annars är bra på hemlisar att dela mer information.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Google kommer att tillhandahålla mer information kring riktade annonser och ge forskare mer tillgång till data om hur dess produkter fungerar.

Detta för att följa de nya EU-reglerna för online-innehåll, förklarade moderbolaget Alphabet under torsdagen.

Nya spelregler för nätjättar

Digital Services Act, DSA, är de nya reglerna som riktar sig mot de stora nätaktörerna, där Alphabet är en av de dominerande.

DSA träder i kraft denna fredag och kräver att företagen gör mer i ett antal avseenden, skriver Reuters.

Reglerna rör främst områden som övergrepp mot barn och desinformation, men även ökad transparens kring bolagens algoritmer och hur de fungerar.

Botar och riktade annonser

Som bolag kommer du även behöva delge information kring botar och riktade annonser, och snabbt och aktivt ta bort olagliga, overifierade eller förfalskade produkter som säljs på respektive plattform.

ANNONS

“Vi kommer att utöka Ads Transparency Center, ett globalt sökbart arkiv med annonsörer på alla våra plattformar, för att uppfylla specifika DSA-bestämmelser och tillhandahålla ytterligare information om inriktning för annonser som visas i EU,” sade Googles Laurie Richardson i ett blogginlägg under torsdagen.

Google ger mer

Den amerikanska teknikjätten säger även att de kommer att ge mer insyn i sina beslut om innehållsmoderering, ge användarna olika sätt att kontakta företaget och uppdatera sina rapporterings- och överklagandeprocesser för att tillhandahålla specificerade typer av information och sammanhang kring beslut.

“Vi kommer att öka datatillgången för forskare som vill förstå mer om hur Google Sök, YouTube, Google Maps, Google Play and Shopping fungerar i praktiken, och genomföra forskning relaterad till att förstå systemiska innehållsrisker”, säger Richardson.

Läs mer:

Bolag tvingas sluta använda Google Analytics

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS