Dagens PS

Google trixade med budgivningen: "Miljarder dyrare"

Google
Google anklagas för att fixa auktionerna. (Foto: TT)
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 09 okt. 2023Publicerad: 09 okt. 2023

När Google ändrade sin formel för hur man skulle betala för annonser till ett auktionssystem, gjorde man det 15 procent dyrare – vilket ledde till miljardintäkter för bolaget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Googles moderbolag Alphabet har ett auktionssystem för att avgöra om man får använda sig av teknikjättens annonsplatser.

Problem sedan 2017

Systemet kallas för Momiji, döpt efter japanska trädockor med samma namn, och bygger på att den som vinner en auktion betalar ungefär samma summa som den som gav det näst högsta budet gav.

Det gör det i teorin billigare att annonsera på Googles annonsplatser än vad man faktiskt bjuder för annonsplatsen. Om det inte vore för att Google fipplat med budgivningen, och gjort den miljarder dollar dyrare för auktionsvinnarna.

15 procent dyrare

I snitt gjorde man nämligen en höjning av de näst högsta buden med 15 procent, så att den som vann budgivningen var tvungna att betala 15 procent mer än vad de hade rätt till enligt auktionsreglerna.

Det framgår av vittnesmål som ekonomer lämnat till amerikanska justitiepeartementet.

Professor Michael Whinston är en av de som vittnat, rapporterar Bloomberg. Och eftersom det högsta budet ofta var 20 procent högre än det näst högsta budet, lyckades Google genom fixning och trixning att få upp slutsumman för annonserna till bara 5 procent under deras vinnande bud.

Läs mer om Google:

ANNONS

Följde vägbeskrivning på Maps – dog Dagens PS

Techjätten och Pentagon bygger AI-mikroskop – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]