Allt mer gods transporteras på järnväg, en stor del av ökningen beror på ökade malmtransporter mellan Luleå och Narvik, men även utan malmtrafiken ökar godstransporterna rejält.

ANNONS

Hela 39,5 miljoner ton gods fraktades på tåg under första halvåret i år, det är 14,4 procent mer gods på järnväg än första halvåret 2019, innan pandemin, och 10 procent mer än under första halvåret 2021, det rapporterar Järnvägar.nu.

”De senaste åren har vi sett en tydlig förändring till tågets fördel för godstransportmarknaden”, säger Gustaf Engstrand till Järnvägar.nu.

Han är näringspolitisk chef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen och säger vidare att konkurrenskraften har stärkts, särskilt gällande gränsöverskridande transporter och han menar att efter många år med svåra konkurrensförutsättningar verkar pendeln nu ha svängt.

”Den intermodala trafiken växer nu snabbt och det finns flera aktörer som Green Cargo, Hector Rail, Sandahls, TX Logistik, CFL Cargo och Cargonet som nästan alla utvecklar kombitrafiken med nya linjer och utökad trafik”, Gustaf Engstrand till Järnvägar.nu.

Han berättar även att tågpendlarna från de stora hamnarna i Göteborg och Trelleborg framförallt tycks få fler avgångar och bli allt fler.

ANNONS
ANNONS

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Tågplan sågas – risk för totalstopp: ”Försenad och ofärdig” [Dagens PS]