I centrala Stockholm har polisen avslöjat en liga som stjäl och smugglar lyxbilar utomlands. Tjuvarna använde YouTube som sin personliga bilskola för stölder.
Från klick till kupp: Youtube guide till lyxbilsstöld


Mest läst i kategorin
En Range Rover som kördes genom centrala Stockholm väckte polisens misstankar när den stoppades i en rutinkontroll.
Det ledde till avslöjandet av en liga som specialiserat sig på att byta färg på fordon för att smuggla dem utomlands, skriver DN.
Polisen gjorde en snabb kontroll i sina system, vilket ytterligare ökade misstankarna.
Föraren visade sig vara kopplad till ett företag involverat i bilhandel i Sverige och hade ett återkallat körkort.
Vid en närmare inspektion upptäckte en polispatrull att den gråa lyxbilen hade blivit folierad, vilket innebär att tjuven ändrats bilens färg.
Därefter utförde polisen en husrannsakan på mannens adress, där även en stulen Dodge RAM hittades – också folierad.
Youtube tjuvens guide
Enligt DN har Stockholm drabbats av en våg av lyxbilstölder värt miljoner, där ligor utnyttjar ny teknik och tillgången på information för att utveckla nya stöldmetoder.
Under utredningen framkom att den misstänkte mannen hade lärt sig att manipulera navigationssystemet i den stulna lyxbilen Dodge RAM via Youtube-videos.
Enligt IF Skadeförsäkring är Sverige ett mål för internationella stöldligor, som varje år stjäl bilar till ett värde av cirka 600 miljoner kronor.
Bilarna försvinner främst till Polen, Rumänien eller till och med Västafrika. Var tredje bil som stjäls hittas aldrig.
Ronny Andreassen, en polis från internationella brottsnätverksgruppen i Stockholm, poängterar att den nyligen avslöjade ligan inte är den enda i Sverige.
Läs även: Utredare: Gyllene tider för biltjuvar i Sverige. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.