Apple släpper nästa generation CarPlay – och det täcker hela instrumentbrädan. Men betyder större skärmar att det blir säkrare på vägarna? Det tror inte experterna.

ANNONS

Apple släpper nya, utbyggda och omfattande CarPlay, och det skärmarna täcker instrumentbrädan. Det blir widgets, och möjlighet att välja hur man vill arrangera instrumentpanelen.

Biltillverkarna har haft problem att utveckla egen mjukvara till de evigt växande infotainmentsystemen. Mercedes EQS har skärmar som sträcker sig över 141 centimeter, något som Dagens PS tidigare rapporterat om.

Apple utvidgar CarPlay – men minskar stor skärm riskerna?
Mercedes nya flaggskepp EQS får en 141 cm bred skärm. Foto: Daimler

Bättre än mobilskärmen

Hur säkert är det då? Säkrare än att hålla på och fippla på en telefonskärm, säger Daniel McGehee, chef för National Advanced Driving Simulator på University of Iowa i USA, till Wired. Däremot är det ”inte nödvändigtvis optimalt” att använda under körning.

Nya CarPlay kommer alltså inte att spegla en Iphone. Föraren kan byta radiostationer och se till exempel bränslenivå och fart. Enligt Apple presenteras samarbete med biltillverkare nästa år, uppger Wired.

Tar fokus från trafiken

Säkerhetsexperter och forskare är överens: De system som finns i dag gör att förarna fokuserar på annat än trafiken.

”Som infotainmentsystemen ser ut finns det alldeles för mycket grejor under förarens fingrar”, säger David Strayer, kognitiv neurovetare, University of Utah, enligt Wired. ”Det innebär en hel trädgård av distraktioner för föraren”.

Stridspiloter de enda som kan multitaska

Människor är inte bra på att göra flera saker samtidigt, och ska det vara trafiksäkert får det inte ta mer än två sekunder, enligt forskarna. David Strayer säger att det är en ytterst liten del av mänskligheten som är duktiga på multi-tasking – och de sitter oftast som piloter i stridsflygplan.

Därtill är det samma del av hjärnan man använder för att köra bil som också behövs för att navigera, oavsett om det är på vägen eller på en val-meny.

ANNONS
ANNONS

”Det är samma neuroner som försöker göra två saker samtidigt och de slåss”, säger David Strayer. ”Det viktiga är att minimera informationen under tiden som man kör och begränsa det till saker som är viktiga.

Läs även: Buick tar designrevansch: Äntligen en snygg amerikansk bil [Dagens PS]

Läs även: Chipkrisen tvingar BMW att ta bort pekskärmar [Dagens PS]