Mercedes EQS 580 går tystare och mjukare än någon annan bil. Den har tio program för massagestolarna och instrumentpanelen kallas hyperscreen. Häng med på en tur i världens lyxigaste elbil.

ANNONS

Om Porsche Taycan är den sportigaste elbilen och Tesla Model S Plaid den snabbaste så är Mercedes EQS tveklöst den lyxigaste.

Nu har EQS äntligen landat på svenska vägar och Dagens PS har testat bilen under en vecka på svenska vintervägar.

Mercedes EQS är bland det mest komfortabla du kan köra på svensk vinterväg. Fyrhjulsdrift och 2,7 ton gör att den inte har något problem med halkan. Foto: Maths Nilsson

Mercedes EQS är den elektriska versionen av den klassiska lyxbilen Mercedes S-klass. EQS 580 4-matic har ett enormt batteri på 108 kWh som ska ge den klassledande räckvidden 670 km.

Bilen är en lyxkryssare på fyra hjul. Välkommen till en värld med luftfjädring, massagestolar, hyperscreen, valnötspaneler och nappaläder.

Att kliva in i kupén efter mörkrets inbrott är en spektakulär upplevelse. Foto: Maths Nilsson

Trots att den är fem meter lång och en av Mercedes dyraste bilar någonsin är EQS en relativt diskret uppenbarelse på utsidan.

En bil för dig som vill köra det bästa utan att det skriker att bilen kostar 1,8 miljoner kronor.

EQS är en diskret uppenbarelse trots att den kostar nästan två miljoner och är 5,2 meter lång. Bilen har ett rekordlågt luftmotstånd på cd 0,20. Foto: Maths Nilsson

Tacka aerodynamiken för diskretionen, Mercedes EQS är en av de mest strömlinjeformade bilarna någonsin. Dragkoefficienten ligger på 0,20. Den stora slimmade och avskalade karossen sticker inte ut i onödan. Om du inte är allt för exhibitionistiskt lagd är det perfekt.

Extravagant interiör

Det är först när du klivit in i EQS som det märks att detta är något verkligt extravagant. Den asketiska minimalism som präglar vissa elbilar lyser med sin frånvaro. Invändigt är Mercedes EQS extra allt.

Det finns 10 olika massagemenyer. Vi rekommenderar djupverkande workout. Foto: Maths Nilsson

Du omges av finaste nappaläder och valnötspaneler i kupén. Stolarna ställer in sig själva efter att en kamera mätt din lekamen.

ANNONS
ANNONS

Efter att du satt dig bekvämt tillrätta är det dags att välja massagemeny. Det finns inte mindre än 10 att välja på och de gör att det är riktigt uthärdligt att sitta i EQS 580.

Det blå ljuset skapar en behaglig känsla och bländar inte. Mercedes har kallat det en stor skärm, men egentligen är det tre. Foto: Maths Nilsson

Vill du vara riktigt avancerad kan du ställa in olika avslappningsprogram som kombinerar ljus, ljud och massage. På kvällstid har bilen en belysning som ingen annan bil kan matcha som ger spektakulära effekter.

Det ger kupén en väldigt inbjudande och flärdfull känsla vid mörkerkörning.

Tre hopfogade skärmar

Förarmiljön består av en enda stor skärm i stället för instrumentpanel. Eller om vi ska vara helt korrekta så är det tre skärmar som är sammanfogade i den enorma glasskivan. Det första intrycket är att det är ultramodernt.

Det är svårt att fylla alla tre skärmarna med meningsfulla saker. Den tredje skärmen för passageraren visar oftast konceptbilen Vision Avtr. Foto: Maths Nilsson

Men det är ett relativt stort slöseri med digital yta. Passagerarens skärm känns ganska onödig och systemet saknar den iphone-liknande förfiningen.

Men läckert och häftigt är det, men egentligen är det mest prål och utanpåverk. Förutom massagen finns det inte så många funktioner.

Fartresurserna är grymma, men 2,7 ton och limousinekänsla gör att du hellre kör mjukt. Foto: Maths Nilsson

EQS har en startknapp som du hela tiden måste trycka på när du ska i väg, det känns lite gammaldags för den som vant sig att telefonen aktiverar bilen.

Smyger iväg

Bilen smyger iväg med stor värdighet när jag trampar på gaspedalen. Limousinekänslan är påtaglig, det finns massor av kraft när du behöver det.

Luftfjädringen får bilen att nästan sväva fram över ojämnheter. Foto: Maths Nilsson

Men EQS, som väger 2,7 ton, rör sig med tunga och värdiga rörelser. Det här är en bil du ska glida fram i med högsta komfort och inte pressa i kurvorna.

Luftfjädringen hör till de bästa på marknaden och sväljer nästan alla ojämnheter, inte ens ett farthinder får bilen att rista.

ANNONS
ANNONS

Högsta komfortklass

Att köra och åka i en EQS är bland det mest komfortabla som går att uppleva i dag. Fram tills nyligen var BMW iX det tystaste och mest komfortabla jag kört, men EQS är nog snäppet värre.

Kanske är Rolls-Royce och Bentley ännu mer graciösa på vägen, kanske inte. Slå igång något av de tio programmen i massagemenyn och välbefinnandet är på topp.

EQS styr även med bakhjulen, betalar du extra låser Mercedes upp en snävare svängradie. Foto: Maths Nilsson

Trots att den är över fem meter lång är den väldigt smidig att köra och känns mindre. Kanske är det bakhjulsstyrningen som är hemligheten.

Den styr 4,5 grader med bakhjulen, om du betalar extra låser Mercedes upp mjukvaran som gör att den kan svänga 10 grader.

Låter lite som en V8

EQS känns ungefär som en V8-bil från Mercedes att köra, fast den har ännu mer kraft. När jag trampar gasen i botten låter det nästan som bilen har en V8.

På motorvägen glider jag fram i största tysthet och högsta komfort. Luftfjädringen filtrerar bort nästan alla ojämnheter. Det skulle gärna få gå längre mellan laddstoppen.

Gott om plats i baksätet, men aningen mindre än hos fossila S-klass. Foto: Mercedes

För en sak som gör mig besviken är bilens räckvidd. På papperet ska Mercedes EQS 580 klara 670 km, men det är jag inte i närheten av under testet.

50 mil på vintern

Snarare verkar bilen gå strax under 500 km i måttlig fart och i för årstiden mild svensk vinterkyla där temperaturen mestadels legat över nollan.

Det är för dåligt, och förtar en del av lyxkänslan hos en bil som med utrustning kostar nästan två miljoner kronor.

Räckvidden på 67 mil lyser med sin frånvaro under mitt test. I svenskt vinterklimat verkar det snarare handla om 50 mil. Foto: Maths Nilsson

Men vad är egentligen lyx i dag? Är det verkligen en interiör med de största skärmarna, det vräkigaste lädret och träet?

ANNONS
ANNONS

Det ligger något motsägelsefullt att den som köper en elbil för att vara miljövänlig samtidigt vill ha ett totalt överdåd av allt och släpa runt på 2,7 ton.

Något Mercedes själva verkar ha insett då kommit med lättviktskonceptet EQXX.

Går åt som smör i solsken

En så här tung och fullspäckad  lyxkryssare börjar kännas smått okultiverad, oaktat den diskreta förpackningen. Teslas stora framgångar trots att bilarna är avskalade från det mesta och med en otroligt minimalistisk interiör, visar att bilköparna börjat ändra preferens.

Lyx idag börjar vara något annat än det allra pråligaste. Men EQS går åt som smör i solsken just nu, så det finns gott om köpare som inte söker minimalism.

287 delar är gjorda av återvunna material, de utgör en vikt 82.3 kilo av bilen drygt 2719 kilo. De resterande 2637 kilona är således nya naturresurser som tagits i anspråk. Foto: Mercedes

Naturligtvis klarar du dig precis lika bra med en elbil som kostar mindre än hälften av Mercedes EQS. Fast EQS är en förbannat bra bil och det värsta du kan köpa i elbilsväg i dag.

Om pengar inte är något problem för dig och du uppskattar att omge dig med högsta komfort och traditionell lyx är den helt oslagbar. Något skönare att åka i finns knappt i dag.

Fakta: Mercedes EQS 580 4Matic

Pris: 1 575 000 kronor, testad bil 1 836 000 kronor.
Klimatbonus: 70 000 kronor.
Motor: Dubbla elmotorer, 523 hästkrafter. Vridmoment 855 Nm. Fyrhjulsdrift.
Batteri: 107,8 kWh.
Räckvidd: 670 km (WLTP).
Strömförbrukning (blandad körning) 18,3 – 21,2 l/100 km (WLTP)
Acceleration 0 -100 km/h: 4,3 sekunder.
Toppfart: 210 km/h.
Längd/bredd/höjd: 522/193/151 cm, tjänstevikt 2 719 kg.
Dragvikt: 1 115 kg.