På grund av coronavirusets framfart byter många de höj- och sänkbara ståborden på kontoret till köksbordet hemma. Därför vill vi på redaktionen tipsa om hur du kan underlätta din nya arbetssituation med några enkla knep.

1. Bästa starten på ny dag
Börja dagen med en morgonpromenad på cirka 30–45 min. Lyssna gärna på ett bra poddavsnitt, fågelkvitter eller dina egna tankar. Motion, dagsljus och en liten stund för dig själv ger dig ökad kreativitet, koncentration och stresstålighet.

2. Fixa en tillfällig men ändå inspirerande arbetsplats
Skapa en arbetshörna där du kan lämna kvar din dator och andra arbetssaker så att du slipper flytta runt dina grejer. Att sitta vid köksbordet kan bli krångligt då dina saker måste flyttas runt vid exempelvis måltider eller när andra familjemedlemmar vill använda bordet.

3. Ordning runtomkring ger fokus
Se till att ha ordning omkring dig innan du sätter igång att jobba. Att sitta vid ett stökigt bord eller i ett rörigt rum tar energi och stjäl fokus från det du ska koncentrera dig på.

4. Håll koll på hållningen
Har du ingen bra arbetsstol hemma – lägg en kudde på stolsitsen och en i ryggen. För bästa hållning, sträck upp överkroppen och sitt rakt med båda fötterna i golvet (dvs. inga korsade ben, eller fötter invikta under stolen).

5. Ståbord a` la coffee table-bok
Äntligen får du praktisk användning av dina tjocka ”coffee table-böcker”. Stapla flera på varandra på ett bord till önskad höjd. På toppen ställer du din dator. Simpelt men funkar som tillfälligt ståbord.

6. För bästa fokus – sätt en timer
Välj till exempel ”Pomodoro tekniken” (av Francesco Cirillo) där man arbetar koncentrerat i intervaller. Så här funkar det:

Sätt en timer på 25 minuter och arbeta fokuserat. När timern ringer, ta 5 minuters paus. Ta till exempel en kopp kaffe, sträck på dig eller gör något annat som inte är relaterat till jobb.

Upprepa dessa arbetsperioder 4 gånger. Efter din 4:e ”pomodoro”, ta en längre paus på cirka 30 minuter. Upprepa sedan mönstret tills arbetsdagen är slut.

Metoden är lätt att följa och väldig effektiv.Du klarar dig fint med timern på din mobil eller en äggklocka från köket men det finns också flera bra appar för denna teknik, exempelvis Focus Keeper.

ANNONS
ANNONS

7. Allt har sin tid
Stäng av notiser på mejl och mobil. Bestäm när på dagen samt hur lång tid du ”får” kolla mejl och surfa när du jobbar hemma. På så vis förlorar du inte tid och fokus på sådant som ändå inte kräver direkta svar. Om folk verkligen behöver få tag i dig kommer de att ringa eller messa.

8. Morot – när disciplinen tryter
Om du har svårt att motivera dig vissa dagar kan det hjälpa att ha något att se fram emot. Peppa dig själv genom att bestämma en ”morot” som du får unna dig när dagens arbete är klart. ”När det här är färdigt får jag …”

Avsluta arbetsdagen med att förbereda nästa
Skapa en enkel rutin kring arbetsdagens slut, till exempel genom att ställa i ordning den tillfälliga arbetshörnan och göra en planering eller to do-lista för nästa dag. Stäng sedan ”hemmakontoret” för dagen, byt plats och gör något helt annat.

Fler tips och inspiration från Ljunggren Media hittar du här

 

 

 

PS Supporten
Under coronakrisen är extremt många företag hårt drabbade, speciellt Sveriges småföretagare. PS Supporten är Dagens PS stöd för att med annonsering och artiklar om dessa bolag stödja svenskt företagande. Givetvis helt kostnadsfritt. För tillsammans hjälper vi varandra.

Vill du också få en artikel eller annons om ditt bolag som stöd under krisen – maila till [email protected] och skriv några ord om ditt bolag och de utmaningar du möter nu.