Dagens PS

Lågpris är vinnaren när handeln krisar

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 21 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Butiksdöd, tuffa marginaler och pressad konsumtion. Men ett segment sticker ut. Lågpris vinner på att konsumenterna blir allt känsligare för priserna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Niklas Laninge är sparpsykolog på spartjänsten Opti och ger råd hur du kan hantera din oro för börsen i höst.
Spela klippet
PS Studio

Sparpsykologens bästa tips: Så hanterar du oron på börsen i höst

20 aug. 2025
Åsa Wallenrud
Spela klippet
PS Studio

Elbilarna du bör undvika: "Folk har blivit inlåsta i sina bilar"

19 aug. 2025
Rykten om eventuella tullar på guldtackor har återigen fått priset på råvaran att stiga.
Spela klippet
PS Studio

Nya rekord för guld: "Tullarna har gett en dubbeleffekt"

18 aug. 2025
David Ingnäs rapporterar direkt från Oslobörsen
Spela klippet
PS Studio

Därför rusar Oslobörsen: "En högborg för kassaflöden"

16 aug. 2025
Niklas Laninge
Spela klippet
PS Studio

Ekonomisk ångest efter semestern? Här är psykologens tre steg ut

15 aug. 2025

I PS Studio förklarar Fredrik Mässing, vd för Prisma Properties, varför lågprisbutiker går mot strömmen – och varför trenden bara har börjat.

Svensk handel pressas från flera håll. Men mitt i lågkonjunktur, höga räntor och inflation är det ett segment som växer stadigt: lågpris.

En färsk rapport från Handelsbanken visar att lågprisbutiker växt med 9 procent mellan 2017 och 2023. Det märks tydligt hos fastighetsbolaget Prisma Properties, som har lågpris som kärna.

“Det är framför allt inflationen, räntorna och en pressad privatekonomi som ligger bakom”, säger Fredrik Mässing. “Men också att lågprisbutikerna har moderniserats. De är många fler och miljöerna är betydligt bättre i dag.”

Läs även: Vakanserna skrämmer – men här ser analytikerna köpläge. Realtid

Lågpris är här för att stanna

Fredrik Mässing är tydlig med att trenden inte är en tillfällig reaktion på krisen. Snarare ett nytt köpbeteende.

“I Norden, och särskilt i Tyskland, är det accepterat att handla lågpris oavsett plånbok”, säger han. “Sverige går mot samma konsumtionsmönster.”

Även hållbarhet är ett allt viktigare krav från hyresgästerna.

ANNONS

“De efterfrågar nya och moderna fastigheter. Intresset att etablera sig i nya lokaler är starkt.”

ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Nordens ledande aktör

Prisma Properties finns i Sverige, Norge och Danmark och har 136 fastigheter från Kiruna till dansk-tyska gränsen.

“Vi är utvecklare. 70 procent av vårt bestånd är nyutvecklat sedan 2016–2017 och 46 procent har energiklass A till B. Det är ett väldigt modernt bestånd”, säger Mässing.

Bolaget jobbar med tre affärsområden: dagligvaror, lågpris och så kallade quick service restaurants – snabbmatskoncept som McDonald’s, Max, Chop Shop, Rasta och Dinners.

Jobbar med starka kedjor

Bland hyresgästerna finns Dollarstore, Rusta, Jula, Jysk, Willys och Lidl.

“Vi jobbar med alla stora kedjor inom lågpris”, säger Mässing. “Dagligvaror står för 22 procent av våra hyresintäkter. Inom snabbmat ser vi också ett starkt tryck.”

Fortsatt tillväxt för lågpris

ANNONS

Expansionen sker inte bara i Sverige. Flera kedjor från Danmark etablerar sig i Sverige, samtidigt som svenska aktörer rör sig söderut.

“Vi ser ett fortsatt skifte där lågprisbutiker tar marknadsandelar. Det kommer att fortsätta under flera år”, säger Mässing.

Se hela intervjun med Fredrik Mässing i PS Studio – om lågprishandelns uppsving, bolagets strategi och varför trenden är långt ifrån över.

Se även: Kärnkraften splittrar Sverige: “Ser tidsplanen som orealistisk”. Dagens PS

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS