Dagens PS

Lågpris är vinnaren när handeln krisar

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 21 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Butiksdöd, tuffa marginaler och pressad konsumtion. Men ett segment sticker ut. Lågpris vinner på att konsumenterna blir allt känsligare för priserna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Börsbarometern om bland annat försvarsaktier och konsumtion
Spela klippet
PS Studio

Kan Sverige bygga framtiden på försvarsbolag och privat konsumtion?

05 okt. 2025
Stefan Engeseth
Spela klippet
PS Studio

Författaren suckar: ”Den dummaste valrörelsen någonsin”

03 okt. 2025
Oscar Sjöstedt gästar studion
Spela klippet
PS Studio

Därför vill Sverigedemokraterna radera elskatten

02 okt. 2025
David Ingnäs och Emma Fällman
Spela klippet
PS Studio

Ny noteringsvåg sköljer över börsen

01 okt. 2025
ANNONS

I PS Studio förklarar Fredrik Mässing, vd för Prisma Properties, varför lågprisbutiker går mot strömmen – och varför trenden bara har börjat.

Svensk handel pressas från flera håll. Men mitt i lågkonjunktur, höga räntor och inflation är det ett segment som växer stadigt: lågpris.

En färsk rapport från Handelsbanken visar att lågprisbutiker växt med 9 procent mellan 2017 och 2023. Det märks tydligt hos fastighetsbolaget Prisma Properties, som har lågpris som kärna.

“Det är framför allt inflationen, räntorna och en pressad privatekonomi som ligger bakom”, säger Fredrik Mässing. “Men också att lågprisbutikerna har moderniserats. De är många fler och miljöerna är betydligt bättre i dag.”

Läs även: Vakanserna skrämmer – men här ser analytikerna köpläge. Realtid

Lågpris är här för att stanna

Fredrik Mässing är tydlig med att trenden inte är en tillfällig reaktion på krisen. Snarare ett nytt köpbeteende.

“I Norden, och särskilt i Tyskland, är det accepterat att handla lågpris oavsett plånbok”, säger han. “Sverige går mot samma konsumtionsmönster.”

Även hållbarhet är ett allt viktigare krav från hyresgästerna.

ANNONS

“De efterfrågar nya och moderna fastigheter. Intresset att etablera sig i nya lokaler är starkt.”

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025

Nordens ledande aktör

Prisma Properties finns i Sverige, Norge och Danmark och har 136 fastigheter från Kiruna till dansk-tyska gränsen.

“Vi är utvecklare. 70 procent av vårt bestånd är nyutvecklat sedan 2016–2017 och 46 procent har energiklass A till B. Det är ett väldigt modernt bestånd”, säger Mässing.

Bolaget jobbar med tre affärsområden: dagligvaror, lågpris och så kallade quick service restaurants – snabbmatskoncept som McDonald’s, Max, Chop Shop, Rasta och Dinners.

Jobbar med starka kedjor

Bland hyresgästerna finns Dollarstore, Rusta, Jula, Jysk, Willys och Lidl.

“Vi jobbar med alla stora kedjor inom lågpris”, säger Mässing. “Dagligvaror står för 22 procent av våra hyresintäkter. Inom snabbmat ser vi också ett starkt tryck.”

Fortsatt tillväxt för lågpris

ANNONS

Expansionen sker inte bara i Sverige. Flera kedjor från Danmark etablerar sig i Sverige, samtidigt som svenska aktörer rör sig söderut.

“Vi ser ett fortsatt skifte där lågprisbutiker tar marknadsandelar. Det kommer att fortsätta under flera år”, säger Mässing.

Se hela intervjun med Fredrik Mässing i PS Studio – om lågprishandelns uppsving, bolagets strategi och varför trenden är långt ifrån över.

Se även: Kärnkraften splittrar Sverige: “Ser tidsplanen som orealistisk”. Dagens PS

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Börsbarometern om bland annat försvarsaktier och konsumtion
Spela klippet
Börs & Finans

Kan Sverige bygga framtiden på försvarsbolag och privat konsumtion?

05 okt. 2025
ANNONS
ANNONS