Dagens PS

Lågpris är vinnaren när handeln krisar

Lina Clausen
Lina Clausen
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Butiksdöd, tuffa marginaler och pressad konsumtion. Men ett segment sticker ut. Lågpris vinner på att konsumenterna blir allt känsligare för priserna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Simon Kronö intervjuas av Emma Fällman om kärnkraften
Spela klippet
PS Studio

Kärnkraften splittrar Sverige: "Ser tidsplanen som orealistisk"

20 maj 2025
Spela klippet
PS Studio

Sparpsykologen om misstagen som kostar dig mest på börsen

18 maj 2025
Svenska turister som planerar att exempelvis besöka USA får nu mycket mer i reskassan tack vare en starkare svensk krona i vår.
Spela klippet
PS Studio

Starka svenska kronan: "Det har blivit precis tvärtom"

17 maj 2025
Åsa Wallenrud om privatleasing
Spela klippet
PS Studio

Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån

16 maj 2025
Donald Trumps handelskrig kanske öppnar upp för andra regioner.
Spela klippet
PS Studio

Länderna och sektorerna som kan bli vinnare på handelskriget

16 maj 2025

I PS Studio förklarar Fredrik Mässing, vd för Prisma Properties, varför lågprisbutiker går mot strömmen – och varför trenden bara har börjat.

Svensk handel pressas från flera håll. Men mitt i lågkonjunktur, höga räntor och inflation är det ett segment som växer stadigt: lågpris.

En färsk rapport från Handelsbanken visar att lågprisbutiker växt med 9 procent mellan 2017 och 2023. Det märks tydligt hos fastighetsbolaget Prisma Properties, som har lågpris som kärna.

“Det är framför allt inflationen, räntorna och en pressad privatekonomi som ligger bakom”, säger Fredrik Mässing. “Men också att lågprisbutikerna har moderniserats. De är många fler och miljöerna är betydligt bättre i dag.”

Läs även: Vakanserna skrämmer – men här ser analytikerna köpläge. Realtid

Lågpris är här för att stanna

Fredrik Mässing är tydlig med att trenden inte är en tillfällig reaktion på krisen. Snarare ett nytt köpbeteende.

“I Norden, och särskilt i Tyskland, är det accepterat att handla lågpris oavsett plånbok”, säger han. “Sverige går mot samma konsumtionsmönster.”

Även hållbarhet är ett allt viktigare krav från hyresgästerna.

ANNONS

“De efterfrågar nya och moderna fastigheter. Intresset att etablera sig i nya lokaler är starkt.”

ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Nordens ledande aktör

Prisma Properties finns i Sverige, Norge och Danmark och har 136 fastigheter från Kiruna till dansk-tyska gränsen.

“Vi är utvecklare. 70 procent av vårt bestånd är nyutvecklat sedan 2016–2017 och 46 procent har energiklass A till B. Det är ett väldigt modernt bestånd”, säger Mässing.

Bolaget jobbar med tre affärsområden: dagligvaror, lågpris och så kallade quick service restaurants – snabbmatskoncept som McDonald’s, Max, Chop Shop, Rasta och Dinners.

Jobbar med starka kedjor

Bland hyresgästerna finns Dollarstore, Rusta, Jula, Jysk, Willys och Lidl.

“Vi jobbar med alla stora kedjor inom lågpris”, säger Mässing. “Dagligvaror står för 22 procent av våra hyresintäkter. Inom snabbmat ser vi också ett starkt tryck.”

Fortsatt tillväxt för lågpris

ANNONS

Expansionen sker inte bara i Sverige. Flera kedjor från Danmark etablerar sig i Sverige, samtidigt som svenska aktörer rör sig söderut.

“Vi ser ett fortsatt skifte där lågprisbutiker tar marknadsandelar. Det kommer att fortsätta under flera år”, säger Mässing.

Se hela intervjun med Fredrik Messing i PS Studio – om lågprishandelns uppsving, bolagets strategi och varför trenden är långt ifrån över.

Se även: Kärnkraften splittrar Sverige: “Ser tidsplanen som orealistisk”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs har pratat med fastighetsutvecklaren Prisma Properties som satsar stort på lågpris
Spela klippet
Företag

Lågpris är vinnaren när handeln krisar

20 maj 2025
ANNONS
ANNONS