Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Plipp satsar på att bli Sveriges nästa enhörning

Plipp
Fintech-bolaget Plipp satsar på att nå en unicorn-värdering (1 miljard dollar) under nästa år. Med Plipp kan du göra mirkobetalningar och du slipper registrera kortuppgifter, installera program/app eller ladda in förskottsbetalningar.(Foto: Unsplash)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 15 aug. 2021

Ett av Sveriges nyaste fintech-bolag Plipp står i begrepp att lansera en tjänst för mikrobetalningar – en lösning man är ensamt om. Bolaget siktar på mycket snabb tillväxt, och att nå en unicorn-värdering (1 miljard dollar) under nästa år. Då Plipp har som mål att introducera företagets aktie på amerikanska Nasdag. I ett steg på denna resa genomför nu bolaget en så kallad private placement på 5 MSEK.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en intervju berättar Anders Kellman, informationsansvarig på Plipp, hur den här snabba resan ska gå till. Och hur Plipps lösning skiljer sig från andra på marknaden.

Hur skulle du beskriva Plipp?
Det korta svaret är ny tjänst för mikrobetalningar, men mer korrekt är Plipp inte bara mikrobetalningar, utan en form av mikrokapitalism.

Anders Kellman, informationsansvarig på Plipp.

Anders Kellman, informationsansvarig på Plipp.

Vi erbjuder ett enkelt system för att snabbt kunna göra mikrobetalningar – mellan 0 och 99 kronor. Där tjänster och produkter handlas digitalt.

Enkelt att komma i gång

Vad som gör Plipp unikt är att människor kommer i gång på någon sekund, utan att registrera kortuppgifter, installera program/app eller ladda in förskottsbetalningar.

Det är möjligt genom man får direkt åtkomst med hjälp av en liten knapp att klicka på där beloppet står. Efter att ha klickat så öppnas artikeln som man vore en prenumerant.

Vid första tillfället registrerar man sin e-post-adress och då har ett Plipp-konto skapats, som fungerar i bakgrunden på alla sidor som stödjer Plipp.

ANNONS

Vid varje köptillfälle bygger man upp en liten skuld. När skulden uppgår till 100 kronor så skickas en e-postfaktura, som betalas på valfritt vanligt sätt genom exempelvis kort, swish eller bankgiro.

Enkelt att dela på inkomsterna

Lösningen är lätt integrera i olika användares plattformar.

Den här typen av mikrobetalningar passar bra för exempelvis programmerare, filmare, copywriters, översättare, journalister och musiker. Med Plipp går det enkelt att dela på inkomsterna.

Plipp erbjuder också funktioner för marknadsföring. Där man sedan kan dela på inkomsterna vid spridning.

Vad tillför Plipp som inte finns i dag?
Det finns inget liknande som gör det möjligt att öppna digitala produkter, som man vore en prenumerant, med ett sekundsnabbt klickköp.

Utöver själva genomförande av affären, så har Plipp funktionalitet för att dela på inkomster ur affärs- eller marknadsföringssyfte.

Vidare har vi det vi kallar verktygslåda, som är affärsstödjande funktioner med Plipp, men som lanseras efter hand. Exempel på sådana funktioner är köp tre betala för två.

ANNONS
Plipp

När du som kund ska köpa med Plipp, så finns en liten knapp med belopp som du klickar på, så öppnas artikeln som du vore prenumerant.

När lanserar ni en skarp version?
Den första skarpa versionen lanseras i september 2021.

Varför ska kunderna välja Plipp?
Den som säljer med hjälp av Plipp får en ny inkomstkälla med klickinkomster som antingen ger inkomst från något de idag inte får några pengar alls, eller kompletterar de inkomster de har idag.

Huvudinkomsten från digitala affärer är prenumerationer eller reklaminkomster, båda områden är mycket svåra att kapitalisera på. Att däremot få klickinkomster är väldigt enkelt, förutsatt man har något som är attraktivt för andra att ta del av. En typisk kundgrupp är förstås digitala tidningar, som nu kan införa klickköp av enstaka artiklar som komplement till prenumerationer. Många vill inte teckna en digital prenumeration, men kan tänka sig att betala för att läsa vissa artiklar.

Stor marknad 

Undersökningar visar att 72 procent av besökarna inte har en prenumeration på tidningssajter man är inne på och det stora flertalet vill inte teckna en ny prenumeration. Däremot över 90 procent kan tänka sig att betala exempelvis 5 kronor för att läsa en enstaka artikel.

Den här marknaden är mycket stor. Det kan illustreras med Aftonbladets närmare 4 miljoner besökare varje dag, som inte är pluskunder, vilka pengar tidningen skulle kunna tjäna utöver dagens pluskunder, på klick då och då.

Nu vänder sig Plipp inte bara till tidningar, utan det kan handla kom konsumtion av musik, film, poddar, bloggar, program och social media.

ANNONS

Vilka är er konkurrenter?
Vi har ingen som vi upplever är direkt konkurrent. Däremot vet vi förstås ingenting vad som utvecklas som inte är offentligt.
Visst man kan betala med swish, mobiler, kort osv. men inte i närheten så smidigt och snabbt som med Plipp – så de alternativen känns inte som rimliga.

Världens största mikrobetalningstjänst är Apple-store, men vi ser inte tjänsten som en konkurrent.

Private placement

Ni genomför en emission i en s.k. private placement på upp till 5 MSEK just nu och planerar en privat placement på 50 mkr i oktober/november. Vad ska pengarna användas till?
Utvecklingen har hittills kostat ca 10 miljoner kronor och är framför allt kostnader för programmering. Där merparten jobbar kostnadseffektivt från Kina respektive Indien, annars hade säkert kostnaden varit tio gånger högre.

5 miljoner, är fortsatt utvecklingskostnader och för basadministrativa funktioner. En IPO på 50 mkr som vi planerar i oktober/november kommer värderingen att sättas externt, men vi förväntar oss betydligt högre värdenivå av att ha Plipp på marknaden.

De 50 mkr, är helt för fortsatt utveckling och finansiera en globalisering. Det är förhållandevis lite pengar, men vi har små kostnader att etablera oss i nya marknader. Människor som jobbar med Plipp är redan från början organiserade till 100% genom distansarbete.

Till skillnad mot många bolag i vår fas, så räknar vi med verksamheten genererar positivt cashflow från start, så vi har inget behov av att använda emissioner för att finansiera driftförluster i verksamheten.

Nasdaq USA 2022

ANNONS

Ni planerar att genomföra en IPO på Nasdaq USA under 2022 och då värderas som en enhörning (1 miljard USD). Är det inte lite väl optimistiskt?
Självklart är det optimistiskt, för att optimismen ska vara verklighet, så krävs en omsättning, tillväxttakt, etablering i många viktiga marknader som kan motivera en sådan värdering. Vi ser det som faktor tio, för att värderingen ska motiveras måste vi med andra ord leverera en omsättning på närmare 1 miljard med hög tillväxt. Det är om man bryter ner det till klickköp, ca 500 000 – 600 000 klick-köp per dag globalt för i genomsnitt motsvarande 5 kr.

Tror man kunder i genomsnitt gör ett klickköp/månad, så krävs det ca 15 miljoner kunder, för motivera vårt mål på värdering vid notering.
Det tror vi är realistiskt att vi ska klara av – då vi både har kundavtal redan och en bra bredd av prospekts.

 

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS