I SAMARBETE MED VI KÖPERDINBIL.SE: En stämningsansökan på miljardbelopp. 22 000 porsche-modeller återkallade. Den amerikanska mediebomben ”Dieselgate” slog nyligen ner med full kraft. Allt började 2014 när ett universitet i Virginia upptäckte att Volkswagen på något sätt hade manipulerat siffrorna för att förbättra resultatet i utsläppstest. Senare skulle det framgå att skandalen innefattar inte mindre än elva miljoner dieselbilar.

Bilindustrins metoder för att förbättra värdena för koldioxidutsläpp har blivit allt vassare. I utsläppstest som genomfördes på uppdrag av amerikanska myndigheter av West Virginia University’s Center for Alternative Fuels, Engines, and Emissions (CAFEE) 2014, visade det sig att det faktiska utsläppet var upp till 35 gånger högre än tillåtet värde.

Emissions of a starting diesel engine
Ansvariga testpersoner trodde inte sina ögon när de såg resultatet från utsläppstestet. (Foto: Adobe Stock)

Ansvariga testpersoner från universitetet trodde att de hade gjort någonting fel, men efter att ha dubbelkollat resultatet stod det klart att felet hade skett redan hos tillverkaren.

Misstag eller manipulation?

Snart började man misstänka att tillverkarna hade manipulerat siffrorna i mjukvaran. Det visade sig att motorstyrningen för koldioxidutsläppet på något sätt kände av när det var ett test och gick in i ett testläge som justerade ner siffrorna till tillåtna värden.

Anledningen till att detta inte upptäcktes tidigare var för att utsläppstester alltid genomfördes i laboratoriemiljöer. Numera gör man det på landsvägen och det medförde att testläget aldrig aktiverades.

– Tillverkaren kommer få stå för 100 procent av de här kostnaderna. Det finns ingen förklaring till varför den här mjukvaran finns i fordonen, sa Tysklands transportminister Alexander Dobrindt i ett uttalande.

En formell utredning av Volkswagen startades av amerikanska myndigheter i maj 2014 med avsikt att ta reda på om det var ett misstag eller om detta testläge var ett sätt att manipulera siffrorna.

Sju månader senare kungjorde Volkswagens ledning att man skulle återkalla en halv miljon dieseldrivna bilar för att förbättra den felaktiga programvaran.

Hemligheten avslöjas

Under våren 2015 gjorde California Air Resources Board (CARB) kontrollmätningar på dieselbilar från Volkswagen. Det visade sig att värdena fortfarande överskred de tillåtna.

Germany Volkswagen Diesel Scandal
Volkswagens dieselmotorer hade ett testläge som aktiverades specifikt vid utsläppstest. Faktiska värden visade sig var upp till 35 gånger det tillåtna. (Foto: TT)

CARB krävde svar, men den här gången valde Volkswagen att hålla tyst. Det ledde den amerikanska myndigheten att utfärda ett ultimatum. Om ingen förändring skedde riskerade ett flertal av Volkswagens dieselmodeller bli underkända inför 2016. En åtgärd som skulle snuva den tyska biljätten på 25 procent av försäljningen.

ANNONS
ANNONS

Med detta ultimatum flåsande i nacken beslutade Volkswagen att ta bladet för munnen. Man erkände att motorstyrningens mjukvara hade ett testläge, och så tog en av bilindustrins största skandaler fart.

Elva miljoner dieselbilar med felaktig mjukvara

Det spekuleras fortfarande friskt om huruvida styrelsen i VW Group visste om detta ”fel” eller inte, men en så omfattande risk kan inte ha gått ledningen förbi. Därför var det många som höjde på ögonbrynen när VW Groups koncernchef Martin Winterkorn gick ut i media och lovade botgöring. Kritiker menar att hans bakgrund som ingenjör och besatthet av teknik gör det omöjligt att han var ovetandes om testläget i mjukvaran.

Enligt Volkswagen själva rör det sig om elva miljoner dieselbilar med felaktig mjukvara, men någon lösning på problemet har ännu inte presenterats.

Dieselgate 2.0 – miljardbelopp för misstänkt kartellverksamhet

Nyligen lämnades en formell stämningsansökan in mot fem tyska biltillverkare. Den kanadensiska advokatbyrån Toronto Strosberg Sasso Sutts stämde  BMW, Volkswagen, Mercedes, Audi och Porsche för brott mot EU:s konkurrenslagstiftning. Tillverkarna misstänks ha ingått i en omfattande kartellverksamhet sedan 1990-talet. Nu yrkar advokatbyrån på ett belopp motsvarande nästan 6,5 miljarder svenska kronor och mer än 640 miljoner i separat skadeståndsersättning.

I ett uttalande i Forbes ska biltillverkarna ha ”konspirerat kring pris, produktion, innovation och teknisk standard för komponenter som används i bilarna de producerar, och som såldes i Kanada”.

Kan det här vara slutet för dieselmotorerna?

Upp till hälften av alla bilar i Tyskland är dieseldrivna och tillhandahåller tusentals arbetstillfällen. Detta trots att försäljningen har sjunkit kraftigt de senaste åren. Ett förbud mot dieselbilar i Tyskland kan vara annalkande, precis som på många andra håll i världen, men det är inte alla som ser det från ett positivt perspektiv.

– Vi är strikt emot ett förbud. Vi anser att det finns intelligentare lösningar på luftkvalitetproblemen i städerna. Att hålla igång trafiken är nyckeln. Ju smidigare trafikflöde, desto mindre kväveoxider i luften, säger Matthias Wissmann, president för bilindustriorganisationen VDA, till Deutsche Welle.

Tyskland har tillsammans med Indien ett nationellt mål att helt avveckla försäljningen av förbränningsmotorer till år 2030.

Källor:

http://teknikensvarld.se/usa-stammer-biltillverkare-i-kartellharvan-500688/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170728/porsche-drabbade-av-dieselgate-aterkallar-22000-cayenne/
http://www.aftonbladet.se/bil/a/oqQPV/nu-kan-dieselbilarnas-framtid-i-tyskland-avgoras