Stockholmarna påtvingas skulder på miljarder varje år i minst 30 år. Trafikverket boven.

ANNONS

Enligt SvD Näringsliv tar statliga Trafikverket intäkterna från trängselskatterna som stockholmarna betalar in – det rör sig om miljarder varje år – som pant för att låna pengar.

Det är inget nytt att pengarna används till vägbyggen och utbyggnad av tunnelbanan. Däremot känner få till att trängselskatterna är intecknade i flera decennier och att Trafikverket lånar pengar med intäkterna från de så kallade biltullarna som pant.

Enligt artikeln når stockholmarnas skuld, som den beskrivs i SvD, år 2026. Skulden är då 26 miljarder kronor, enligt prognos, för att därefter sakta men säkert betalas av med framtida trängselskatter.

”Enligt vår prognos ska lånen vara fullt återbetalda år 2049”, säger Robert Hultgren, avdelningschef på ekonomi och styrning på Trafikverket, till tidningen, som menar att den förhoppningen kan vara ”en glädjekalkyl” eftersom satsningar på infrastrukturprojekt som regel blir dyrare än beräknat.

Dessutom gör politikernas miljömål för Stockholm att stockholmarnas skuldbörda påverkas, skriver tidningen, som upprepar att trängselskatten även höjs nästa år.

ANNONS
ANNONS

Redan klockan 6 på morgonen kommer det då att tas ut en avgift varav den högsta avgiften för en enskild passering blir 45 kronor.