Svenskarnas konsumtion är fram till den 20 juni återigen tillbaka på samma nivå som i fjol, men köpmönstret är förändrat. Det framgår av Swedbanks statistik över kortbetalningar, skriver TT.
Swedbank: Shoppingen ökar – men det är inte som förut
Mest läst i kategorin
Mest spenderas det på mat, hemelektronik och produkter för hemmafix. Exkluderar man för livsmedelshandeln är konsumtionen åtta procent under fjolårets nivå.
Det råder även lägre konsumtion inom hotell, restaurang och flygresor, samtliga kategorier hårt påverkade av coronapandemin. Även klädkonsumtionen är en bit under fjolårets nivå.
”Man kan inte riktigt säga att konsumenterna anser att krisen är över. Det är tydligt att det är ett förändrat köpbeteende nu jämfört med april i år, men det är fortfarande stora skillnader på vad vi lägger pengar på jämfört med samma period förra året”, säger Pernilla Johansson, seniorekonom på Swedbank.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – fler storbolag väljer CONVENDUM
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många och befriar företag från allt arbete med det egna kontoret. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss här! Fler storbolag väljer CONVENDUM | CONVENDUM
Bokföring för ett smartare företagsliv
Koppla Fortnox till din bank och Skatteverket för en självgående bokföring.