Dagens PS

Sören Gyll: Kina på jakt efter en ny svensk jätte

Volvos legendariske vd har lång erfarenhet av att göra affärer i Kina och är övertygad om att Geelys storköp bara är början. "Nu har de kommit över en post
Volvos legendariske vd har lång erfarenhet av att göra affärer i Kina och är övertygad om att Geelys storköp bara är början. "Nu har de kommit över en post
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 16 jan. 2018Publicerad: 16 jan. 2018

Volvos rutinerade ex-vd har lång erfarenhet av att göra affärer i Kina och är övertygad om att Geelys storköp bara är början. “Nu har de kommit över en post, men nästa steg är så mycket större.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I mellandagarna slog en bomb ned i svenskt näringsliv: aktivistfonden Cevian, med finansstjärnan Christer Gardell vid rodret, säljer hela sitt innehav i Volvo AB till kinesiska Geely, vilket redan är största ägare i Volvo Cars. Förutom att ta de flesta på sängen har jätteaffären skapat en rad frågetecken, skriver Dagens Industri i tisdagens utgåva.

Det kanske största, enligt tidningen:

“Volvos framtid som noterat bolag. Finns det en långsiktig plan hos Geely, utöver köpet av 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna?”

Di intervjuar därför Volvo-vd:n Sören Gyll som har lång erfarenhet av att göra affärer i Kina. Det intresse för svenska storbolag som den rutinerade företagsledaren tyckte sig se i Kina för 15 år sedan har han nu fått bekräftat, menar han. Köpet av Volvo är både väl genomtänkt, förankrat på “högsta nivå” i kinesiska staten samt steg ett i långsiktig plan att sätta tänderna i fler svenska företagsklenoder, hävdar han.

”Nästa steg är det viktigaste steget och därför tror jag de är försiktiga. Nu har de kommit över en post, men nästa steg är så mycket större. De har pengarna”, säger Sören Gyll och pekar ut verkstadsjätten SKF, där han själv satt i styrelsen fram till 2006, som en het uppköpskandidat.

Men att ett nytt bud skulle ligga nära i framtiden, tror han inte. I Kina görs inte storaffärer i handvändning, förklarar Sören Gyll och berättar att det till synes långsamma affärskulturen “management by gunga” många gånger kan frustrera västerländska chefer.

Volvos aktieägare bör därför vara redo även om det tar tid, avslutar Sören Gyll:

“Det ingår i ett större sammanhang.”

ANNONS

KÄLLA: Sören Gyll: Kineserna ute efter Volvo och SKF  >

LÄS ÄVEN: Megaaffär: Säljer Volvo – tjänar 20 miljarder  >

LÄS ÄVEN: Sören Gyll: Så fick jag skrumplever  >

LÄS ÄVEN: Sören Gyll: Låt SD vara med och styra  >

LÄS ÄVEN: Ärkerivalerna från förr avgör Volvos framtid  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS