I SAMARBETE MED BETSAFE: Guldkantade avtal för hundratals miljoner är vardagsmat för namn som Roger Federer, Tiger Woods och Zlatan Ibrahimovic, visar färsk genomgång.

ANNONS

På planen är de kända för sina sportsliga framgångar. Utanför är de förknippade med storföretag som Coca Cola, Volvo, Nike och Rolex. Marknaden för individuella sponsoravtal inom idrotten har vuxit allt starkare under de senaste åren och företagen är beredda att lägga hundratals miljoner kronor för att bli förknippade med världsstjärnorna. Vi har tittat närmare på hur mycket några av världens mest kända idrottare årligen drar in på reklam- och sponsorsamarbeten.

Roger Federer: 477 miljoner kr

När det kommer till intäkter från sponsorskap är det ingen i världen som slår tennisstjärnan Roger Federer. Den 36-årige schweizaren, som kammade hem sin åttonde Wimbledon-seger i karriären i somras, beräknas tjäna närmare 60 miljoner dollar om året på sponsorintäkter, motsvarande över 475 miljoner kronor. Några av Federers största sponsorer inkluderar Rolex, Nike och Mercedes.

LeBron James: 429 miljoner kr

I Sverige har basket aldrig fått samma fäste som ishockey och fotboll. I USA är sporten dock enorm och den största stjärnan av dem alla heter LeBron James. År 2015 skrev Nike sitt första livslånga kontrakt någonsin med NBA-stjärnan. Kontraktet ger LeBron 30 miljoner dollar årligen och dessutom en del av försäljningen av de specialdesignade LeBron-skorna. Enligt den amerikanska affärstidningen Forbes Magazine uppgår LeBron James sponsorintäkter till cirka 54 miljoner dollar årligen.

https://youtube.com/watch?v=dOZxIpy6Gm4

Nikes ”Come out of Nowhere” med LeBron James – en av företagets populäraste reklamfilmer någonsin

Cristiano Ronaldo: 254 miljoner kr

Sett till totala inkomster är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare med en årslön på omkring 445 miljoner kronor och 254 miljoner kronor i sponsorintäkter. Att Ronaldos största sponsorer (Nike, Herbalife och Tag Heuer) är nöjda med sina investeringar i portugisen råder det ingen tvekan om. Enligt marknadsföringsbyrån Hookit har Real Madrids superstjärna nämligen genererat över 1 miljard dollar till sina samarbetspartner det senaste året – bara genom sina konton i social media.

Zlatan Ibrahimovic: 55 miljoner kr

Trots att Zlatan varit borta från fotbollen sedan skadan i slutet av april så fortsätter han att vara Sveriges, och även ett av världens, starkaste personliga varumärken. Tillsammans med sin varumärkesagent Mika Lepistö har Zlatan ingått i en mängd projekt utanför planen under de senaste åren. Några exempel är appen ”Zlatan Unplugged”, parfymmärket ”Zlatan Ibrahimovic Parfums” och självbiografin ”Jag är Zlatan Ibrahimovic” från 2011.

ANNONS
ANNONS

I marknadsföringssammanhang är dock United-anfallaren mest känd för sin medverkan i en Volvo-reklam från 2014. I filmen kör Zlatan en Volvo XC70 i svenska vinterlandskap och gör sin egen tolkning av den svenska nationalsången. I en intervju med expressen säger Volvos svenska marknadsdirektör Per Carleö att samarbetet ledde till att man sålde fem gånger fler bilar än vanligt helgen efter att reklamfilmen haft premiär.

Utöver samarbete med Volvo har Zlatan även slutit ett större avtal med Vitamin Well, investerat i spelbolaget Isbit Games, samt lanserat sitt eget sportklädmärke A-Z Sportswear.

Zlatans första reklamfilm med Volvo, som ledde till en femfaldig försäljningsökning under en helg

Conor McGregor: 55 miljoner kr

Uppståndelsen kring boxningsmatchen mellan MMA-fightern Conor McGregor och boxaren Floyd Mayweather i slutet av augusti var enorm. Enligt uppgifter ska McGregor ha tjänat närmare 583 miljoner kronor totalt på matchen. Dessutom ledde stormötet till att McGregor slöt ett stort samarbetsavtal med det svenska spelbolaget Betsafe. Ett skönt tillskott för den 29 år gamla irländaren som under 2016 beräknas ha tjänat 325 miljoner kronor totalt, varav omkring 55 miljoner kom från sponsorintäkter.

Tiger Woods: 360 miljoner kr

Tiger Woods är ett tydligt exempel på att täta sponsorskap med individuella idrottsstjärnor kan vara minst lika riskfyllda som lönsamma. Efter otrohetsskandalden 2009, som resulterade i en skilsmässa från exfrun Elin Nordegren, blev flera av golfstjärnans sponsorer oroliga för den negativa publiciteten och drog sig ur sina avtal. På bara ett år förlorade Woods närmare 150 miljoner kronor i uteblivna sponsorsamarbeten.

Att Tiger skulle riskera att hamna i ekonomisk kris är dock osannolikt. Trots ytterligare en skandal i våras, då Woods åkte fast för rattfylleri, har 41-åringen fortfarande avtal med bland annat Rolex, Nike och Bridgestone och tjänar årligen omkring 360 miljoner kronor på reklamintäkter.

Neymar: 183 miljoner kr

Neymars övergång från FC Barcelona till Paris Saint-Germain blev den överlägset dyraste i fotbollens historia. Prislappen landade på osannolika 222 miljoner euro, mer än 2 miljarder svenska kronor. Utöver årslönen på 427 miljoner kronor har den brasilianske stjärnanfallaren sponsoravtal med bland annat Gillette, Nike och Red Bull som inbringar drygt 183 miljoner kronor årligen.

ANNONS
ANNONS

Floyd Mayweather: 106 miljoner kr

Efter det hajpade mötet mot Conor McGregor i slutet av augusti, som enligt uppgifter ska ha gett Floyd Mayweather över 1,6 miljarder kronor totalt, valde den 40 år gamla boxningslegendaren att en gång för alla lägga handskarna på hyllan. Men trots att karriären är över fortsätter pengarna att flöda in i form av lukrativa sponsoravtal, bland annat med det schweiziska klockföretaget Hublot.

Ett av Mayweathers mest uppmärksammade sponsorsamarbeten är de omtalade kampanjerna tillsammans med Burger King. Inför mötet mot Manny Pacquiao 2015 fick en Burger King-maskot följa med när Mayweather gjorde entré och bara ett par dagar innan McGregor-fighten lades ett videoklipp upp där Floyd åt en hamburgare från Burger King och pratade ironiskt om hur rädd han är för Conor McGregor.

https://youtube.com/watch?v=gSZAn57DnCU

Mayweather äter Burger King dagarna innan matchen mot McGregor – Smart PR-kupp?

Phil Mickelson: 317 miljoner kr

Trots att Phil Mickelson inte vunnit en PGA-major sedan 2013, och i dagsläget bara ligger på en 29:e plats på världsrankingen, tjänar han mer pengar på reklamintäkter än någon annan golfare i världen. En av anledningarna till att sponsorerna är villiga att betala mångmiljonbelopp för att bli förknippade med Mickelson är 47-åringens nära kontakt med fansen. I nuläget har han sponsoravtal med bland annat KPMG, Barclays och Exxon Mobil. Han har även ett stort samarbete med läkemedelsföretaget Amgen som tillverkar medicin för personer som lider av psoriasisartrit, en ledsjukdom som Mickelson själv blev diagnostiserad med år 2010.