Dagens PS

Olika banker – helt olika säkerhet för kunderna

Alla banker har inte samma förmåga att upptäcka ett pågående bedrägeri
Alla banker har inte samma förmåga att upptäcka ett pågående bedrägeri. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 13 dec. 2023Publicerad: 13 dec. 2023

Banker kan agera helt olika när deras kunder drabbas av bedrägeri och för kunderna kan det handla om att förlora eller behålla flera miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Magnus Roubert valde SEB, vilket visade sig vara tur för honom, när han drabbades av ett bedrägeriförsök reagerade banken snabbt och stoppade en överföring, det skriver Svenska Dagbladet.

Mohsen Najafi hade inte samma tur. Han valde Danske Bank och när han drabbades av samma bedrägeriupplägg förlorade han nästan två miljoner kronor.

Vittnesmål från många av SvD:s läsare visar att det finns stora skillnader mellan bankers förmåga att upptäcka och avbryta ett pågående bedrägeri.

Alla banker måste enligt penningtvättslagen löpande samla in information om både privatpersoner och företag, men Mohsen Najafi har inget minne av att Danske Bank bett om information om hans företag.

“I och med bedrägeriet blev det uppenbart att de inte heller verkar övervaka och kontrollera den kontoaktivitet som sker löpande. Om de hade gjort det hade de vetat att jag har ett litet konsultbolag som inte gör så här stora överföringar, och särskilt inte till okända konton i utlandet”, säger han till SvD.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Danske Bank varnar för KPIF-kalldusch Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS