I SAMARBETE MED IGC: Även om nya teknologier kan bidra till att vi drömmer mer om storvinsterna och jackpottarna kan de också motbalansera spelandet. Läs artikeln här.

ANNONS

Sedan slutet av 1990-talet har onlinespel för pengar, däribland spel som casino och odds online, varit en av världens allra mest lönsamma affärsverksamheter. Branschen har sedan den sett sina första etablerade aktörer, vuxit mellan 7-12 procent per år fram till 2017. För den breda majoriteten marknadsförs nätspel som ren och skär underhållning. Som spelare kan du matematiskt inte slå banken när det till exempel gäller spelautomater eller bordsspel som blackjack eller roulette. Detta är något som spelbolagen för den delen inte behöver hymla om, all information när det gäller vinstchanser och utbetalningar anges klart och tydligt – i enlighet med spellicenskraven för respektive jurisdiktion – i spelregelverket för en given spelautomat eller ett för ett bordsspel som blackjack.

Marknadsföringen av nätspel kan mycket väl fortsätta i samma höga takt som vi sett fram till idag. Det betyder i så fall att vi kan räkna med fler spelare, eftersom medvetandet kring nätspel därmed förväntas öka. Frågan är dock hur det ser ut med den dystrare sidan bakom allt spelande – det som vi brett i Sverige kallar för spelproblem. Medan Sverige befinner sig i en period där vi väntar på att en spellagstiftning skall träda ikraft, har vi möjlighet att spela casino, poker, bingo eller sportspel precis var som helst i världen via nätet. Vi spelar också tämligen gränslöst – oavsett vilken plats eller situation vi kan befinna oss i – tack vare mobilen eller surfplattan. Teknologier styr i hög grad framfarten av nätspel, och vi kan förvänta oss många fler innovationer i framtiden.

Vad gör egentligen spelindustrin idag – inte minst de utlandsägda aktörerna på nätet som riktar sig mot Sverige – när det gäller spelberoendeåtgärder? Finns det konkret någon som bryr sig eller handlar allt bara om vinstmaximering? Går det till exempel att vara innovativ när det gäller åtgärder som kan hålla spelberoende i schack? Låt oss först förklara en väsentlig del av fenomenet nätspel visavi spelberoende, för att sedan titta närmare på hur spelindustrin resonerat kring spelproblem.

Notera att flera punkter som belyses i artikeln kan låta som om att en stor del av spelindustrin alltid är ute efter att utnyttja bästa tänkbara mediekanaler för vinstmaximering samtidigt som de leder teknikinnovationen med nya anpassningar för hålla ”användaren i schack”. Artikeln behöver inte tolkas så snävt; försök därför att se informationen som ett underlag för en fortsatt debatt och ett föremål för framtida empirisk forskning.

Nätspel är underhållning, men…

Även om vi på många sätt bör betrakta spel på nätet som underhållning, har vi på individnivå olika preferenser, behov och anledningar till att vi spelar. Medan vissa naturligtvis är medvetna om att de på lång sikt inte kan slå slottarna på nätet, är hoppet och tron att det kortsiktigt ändå går att slå oddsen och vinna den stora jackpotten. Det skulle ju i så fall innebära en ”livsförändrande situation om allt föll in just i dag”, kan man resonera. Andra ser onlinespel som ren avkoppling och en kort flykt från vardagen, medan en annan skara kanske alltid behöver känna ”adrenalinkicken” av stora insatser och spel – oavsett om det handlar om casino, poker eller sportspel.

Den tråkiga sidan bakom spel är förstås de personer som verkligen går över gränsen och spelar långt över sin finansiella situation. Psykologin och beteendemönstret som leder till att spelandet och bereoendekänslorna eskalerar kan ta en hel avhandling att förklara. Låt oss här begränsa oss till påståendet att personer med ett allt för ett stort spelberoende kan råka ut för livsförödande problem i form av sociala och mentala hälsoproblem – inte minst depression, humörsvängningar och aggressioner. Listan av olyckliga följder av spelproblem kan göras ännu längre eftersom det faktiskt också kostar samhället pengar i form av sociala kostnader.

ANNONS
ANNONS

Trender och teknologier som driver nätspel framåt

En framträdande trend i dagens nätspelslandskap är hur teknologisk konvergens lyckats sudda ut gränserna och givit spelaren möjlighet att till exempel spela på casino eller sport via en smartphone eller surfplatta. Integrationen av all sorts media har ökat snabbt, vilket bland annat innefattar spel via sociala plattformar, inte minst Facebook.

Utöver teknologisk konvergens via nyss nämnda plattformar, finns det också ett konvergerande medieinnehåll. Ta till exempel alla nätspel för pengar som innehåller videospelelement, videospel som innehåller pengaspelelement eller TV-program som innehåller stora inslag av gambling. Flera av dessa områden är fortfarande outforskade och suddar ut skillnaderna mellan ”gambling” och vanligt spelande.

Nätspel via Facebook har funnits sedan det första spelet för pengar blev lagligt på Facebook i Storbrittanien (Bingo Friendzy, augusti 2012). Därefter blev företaget Zyngas Texas Hold’Em ett av de populäraste spelen i social medier med över 25 miljoner användare. Även om sociala medier kanske inte konverterar lika bra som andra mediekanaler, finns framförallt volymen där för att skapa ett bredare medvetande om spelen. Det går ju fort att logga in på Facebook och hoppa in i spelen för en första introduktion.

En sista uppenbar trend är förstås teknikskiftet från stationära datorer och bärbara enheter till mobilplattformen. Mobilcasino och betting via mobilen har förvisso ett kompakt format, vilket kompenseras av hur enkelt och tillgängligt det är att spela. Det är idag ytterst smidigt att komma igång med casino eller sportspel via mobilen. Dessutom är det en upplevelse i sig att man spelar från platser som jobbet eller sportbaren, eller då man befinner sig ”on the go”.

Så attraherar man spelare – från operatörens perspektiv

På ytan är det inte så svårt att se hur spelbolagens affärsmodell ser ut. Det handlar om attrahera spelare till onlinecasinot, pokersidan eller sportboken. De flesta bolag erbjuder ungefär samma produktkorg och använder marknadskanaler i form av medier som tidningar, digital-TV och allt man kan tänka sig i marknadsföringsväg på nätet, där Google och Facebook är två uppenbara exempler. För att lyckas allra bäst är det förstås bra att erbjuda den allra trevligaste kundtjänsten i en grafiskt vacker miljö där det går fort och enkelt att navigera sig fram som spelare. Betalningar skall också vara blixtsnabba – såväl insättningar som uttag. Detta bidrar inte minst – precis som för vilken annan produkt som helst – till att spelare får högre tillförlit till casinot eller sportboken och därmed gör fler och större insättningar. Det som i marknadsföringssammanhang kallas för ”customer journey” måste ha precis alla dessa komponenter för att kunden, det vill säga spelaren, både skall registrera sig och allra helst komma tillbaka till casinot så ofta som möjligt. I dagens mördande konkurrens måste helheten och användarupplevelsen kännas inbjudande och underhållande från den allra första sekunden på spelsidan.

Det är inte så svårt att gissa att marknadsföring av spel för riktiga pengar, vilket inkluderar att få spelaren att må som allra bäst från registrering till insättning och under själva spelet, är av största vikt för spelbolagens affärsmodell. Framhävs ens riskerna runt allt spelande och alla relevanta aspekter runt spelproblem? Detta kan man förstås undra. Svaret ligger kanske någonstans mittemellan – vissa speloperatörer är betydligt mer tydliga härom och jobbar proaktivt för att göra folk medvetande om frågan, medan andra gömmer budskapet någonstans längst ned i sidfoten på hemsidan. Trenden ser ut att gå mot det bättre och ”sundare” rent spelansvarsmässigt – åtminstone görs det framsteg på vissa håll.

ANNONS
ANNONS

Beteendedata och onlinehjälp för spelansvar

Det är rimligt att anta att spelares beteendedata sparas av spelmarknadens aktörer för att användas i ett rent marknadssyfte. De nya teknologierna för att spara och analysera beteenden har hjälpt spelbolag på nätet att exempelvis svara på frågor om vilka typer av spel kunderna föredrar, hur länge de spelar och hur mycket de vinner respektive förlorar. Även om sådana teknologier potentiellt kan användas för att dra fördel av spelare genom till exempel rikta in sig på det allra största förlorande segmentet, kan man också vända på resonemanget och se dataanalysen som ett verktyg för att hjälpa spelare med spelproblem genom att både stoppa och begränsa ett farligt spelbeteende.

De senaste åren har flera innovationer uppmärksammats i form av verktyg med socialt ansvar som både samlar in beteendedata och analyserar datamängden. För en kort tid sedan släppte det börsnoterade spelbolaget Mr Green sin senaste teknologiska innovation – Green Gaming-verktyget – inom spelansvar som en fortsättning på den tidigare storsatsning man gjort sedan bolaget grundats. Tillsammans med en av aktörerna inom spelansvar online – Sustainable Interaction – är syftet med verktyget att kombinera spelarens egen uppfattning om sitt spelande (genom att man först kommunicerar med spelaren och samlar in data via ett självtest) med  det faktiska spelandet på casinot eller i sportboken.

Förhoppningsvis kan fler aktörer följa fler goda exempel och använda beteendedata på ett sätt som inte bara ” attackerar” det spelarsegment som verkligen är i behov av hjälp. På flera av de största engelska spelbolagssidorna finns det i dag flera direkthänvisningar till onlinehjälp och terapi för spelare som verkligen befinner sig i farozonen. Den allra synligaste organisationen i dag är engelska Gambling Therapy som numera når ut till hela Europa. Tack vare ett starkt forum och en flexibel  hjälplinje ligger man i framkant i sitt arbete med spelproblem.

Det bör förstås poängteras att det finns nackdelar med onlinehjälp för spelproblem. Avsaknaden av verbal kommunikation med terapisten samtidigt som denne heller inte kan vara helt säker på kundens identitet är en viktig aspekt. En annan är tekniken kan fallera samtidigt som det kan vara svårt att totalt komma underfund med hur allvarligt problemet för spelaren verkligen är. Samtidigt kan det vara en stor fördel med onlinehjälp för de flesta spelare som spelar på nätet just för att de vill vara anonyma till en början. Det är vidare både kostnadseffektivt och komfortabelt att till en början kommunicera online samtidigt som många kan överkomma problemet att känna sig stigmatiserade eller att överhuvudtaget söka ansiktskontakt med någon när det gäller spelproblem.