Svenskarna fortsatte att lägga mer på mat och dryck under 2024. Nya siffror från SCB visar att både plånboken och vanorna förändrades.
Nya siffror: Hit går våra matpengar


Mest läst i kategorin
Svenskarnas matvanor har tagit en ny riktning. SCB:s statistik pekar på både stigande kostnader och förändrade inköpsmönster.
Missa inte: Betalar hyra varje månad – men har varit försvunnen i 9 år. Dagens PS
Försäljningen steg
Enligt nya siffror från SCB uppgick den totala försäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln till 402 miljarder kronor under 2024, en ökning med 18 miljarder, eller 4,6 procent, jämfört med 2023.
Sett till hushållen innebär det en uppgång på 1 566 kronor per person. Den genomsnittliga årskostnaden landade därmed på 39 389 kronor per person.

Bakom ökningen finns flera kategorier. Livsmedel stod för 12 miljarder av uppgången, alkoholfria drycker för 5 miljarder och alkoholhaltiga drycker för 1 miljard. Alla delar av hushållens matinköp ökade alltså – med två tydliga undantag. Kött minskade något i försäljning och fisk och skaldjur föll betydligt mer.
Egna varumärken växer
Matbutikerna sålde även mer av egna märken under 2024. Försäljningen av egna märkesvaror (EMV) steg från 89 miljarder 2023 till 99 miljarder kronor under 2024. Det motsvarar en ökning på 10 miljarder, eller 11,6 procent, jämfört med året innan.
Egna märken stod därmed för mer än halva försäljningsökningen och utgjorde 24,6 procent av de totala livsmedelsinköpen.
En förklaring till ökningen är hushållens jakt på billigare alternativ. Enligt SCB kan de senaste årens stigande matpriser ha bidragit till att fler väljer EMV, eftersom de ofta är lägre prissatta än andra varor.
Läs också: Ny metod förvandlar plast till flytande bränslen. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Frukt störst i plånboken
Frukt, nötter och grönsaker stod för den största delen av livsmedelsbudgeten. I genomsnitt la varje person 5 476 kronor på den kategorin under 2024, motsvarande 17 procent av den totala matbudgeten.
Den näst största posten var mejeriprodukter och ägg, som stod för 15 procent eller 4 983 kronor per person. Därefter följde kött på 14 procent (4 733 kronor) och socker, konfektyr och efterrätter på 13 procent (4 269 kronor).
Ökningstakten varierade dock. Frukt och grönt gick bara upp med 58 kronor per person jämfört med 2023, medan mejeriprodukter och ägg ökade med hela 357 kronor. Även socker och konfektyr steg – med 260 kronor per person.
Kött tappade marginellt, minus 19 kronor per person. För fisk och skaldjur var nedgången desto större, minus 200 kronor per person. I volym räknat minskade köttet med 1,9 procent och fisk och skaldjur med hela 13,1 procent.
Läs även: Den nya skatten kallas “kommunistskatt”. Dagens PS
Läs även: Nya listan: Så bra är företagsklimatet i din kommun. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Skydda ditt hem med Verisure hemlarm för bara 2990 kr. Brand- inbrotts- och kontaktlarm från Sveriges mest valda hemlarmsleverantör. Gör larmtestet för att hitta rätt skydd för ditt boende.