En ny lag ska stoppa bluffreor. Var tredje av de erbjudanden vi brukar se kan vara olagligt efter 1 september.

ANNONS

Sommarreorna pågår för fullt och efter dem kommer höstreorna.

Ett vanligt inslag, enligt konsumentorganisationer och andra, är att butiker och kedjor höjer priserna kort innan rean för att sedan sänka och därmed visa en rabatt som är kraftigt större än den egentligen är.

Nu ska det bli slut på det genom en lag som träder i kraft 1 september.

Och faktum är att många av de erbjudanden du är van att se kan vara olagliga, enligt vissa bedömare så många som var tredje realockelse.

Ser bättre ut än vad de är

Statistik hos prisjämförelsesajten Prisjakt visar att många av butikernas reaerbjudanden ser ut att vara en bättre affär än de egentligen är, skriver SVT Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Men den nya lagen från 1 september skapar nya regler kring hur ett erbjudande får presenteras.

I stället för att, som nu, jämföra med det senaste priset, ska man ha ett spann som är 30 dagar när det gäller prisbilden. Då ska butiker inte längre kunna höja priset precis innan rean och vilseleda kunderna.

”Mer än vart tredje erbjudande som finns på vår sajt just nu har hög risk att bli olagligt från första september”, säger Carl Lindholm, PR-chef hos Prisjakt, till SVT och påpekar att diskussionen om falska reor blivit mer intensiv under senare år.

Nätets prisrally orsaken?

Enligt Lindholm beror det på den utökade näthandeln med ständiga prisjusteringar.

”Butiker ändrar priser miljontals gånger per dag numera. Det har bidragit till att vissa butiker omedvetet gör fel. Det finns också butiker som medvetet gör fel. När konkurrensen blivit hårdare har man behövt ta till fulknep”, säger Carl Lindholm.

ANNONS
ANNONS

Enligt Pricerunner kommer den nya lagen att göra skillnad genom att konsumenten kan lita mer på priserna och att reahetsen, eventuellt, kan minska.

”En av våra kundundersökningar visade att hälften av alla konsumenter inte litar på att prissänkningarna faktiskt stämmer under reor, så den här lagen skulle kunna påverka konsumtionen positivt och att färre känner sig lurade”, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

Läs även: Granskning: Fyra av tio reor är bluff [Dagens PS]