Dagens PS

Köpbeteende påverkar prisfall på mejeriprodukter

Prisfall på mejeriprodukter
Det är konsumenternas köpbeteende som påverkar matpriserna enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur. (Foto: Fredrik Sandberg /TT)
Rosanna Smeds
Rosanna Smeds
Uppdaterad: 05 sep. 2023Publicerad: 05 sep. 2023

I augusti var det prisfall på mejeriprodukter och ost och det är vi som konsumenter som påverkar priserna. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I augusti sjönk priset på ost och mejeriprodukter rejält jämfört med juli, skriver SVT Nyheter. Priset på grädde blev 4,4 procent billigare och hårdost 4,5 procent billigare. Allra mest sjönk créme fraiche och gräddfil med 6 procent. 

Läs mer: Största tappet sedan 90-talskrisen

Enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur ligger ändrat köpbeteende bakom de omfattande prissänkningarna. 

”Det är vi konsumenter som har ställt till det för dem genom att vi köper annorlunda. Vi byter butiker, köper mer på extrapris och byter märken”, säger han. 

”Tappar man försäljning och vi konsumenter väljer andra märken så måste man till slut göra något.”

Totalt sett ökade matpriserna 

Matpriserna ökade dock med 0,3 procent om man bortser från ost och mejeriprodukter. Matpriskollen har undersökt ordinarie priser på nästan 43 000 varor, varav 8 236 blev dyrare och 5 220 produkter gick ner i pris. 

Läs mer: 110 000 familjers extra bostadsbidrag förlängs, igen

ANNONS

Enligt Ulf Mazur har priset på frukt och bär minskat med 0,4 procent men utöver det har i princip allt gått upp. Han säger även att producenter och leverantörer är pressade av det ekonomiska läget, med svag kronkurs, inflation och krig i Ukraina. 

Priset på skafferiprodukter och grönsaker ökade mest med 0,6 respektive 0,7 procent. 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rosanna Smeds
Rosanna Smeds

Skribent och researcher

Rosanna Smeds
Rosanna Smeds

Skribent och researcher

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS