Arbetsmiljöverket menar att buden som kör för Bolt och Wolt är anställda och att företagen därmed har ett arbetsmiljöansvar. Budföretagen fortsätter striden för att slippa ansvaret.

ANNONS

Det är en strid som även i en större bemärkelse berör den alltmer utbredda gigekonomin, som nu utspelar sig.
Den här gången är partnerna Arbetsmiljöverket på ena sidan, Bolt och Wolt på den andra – men framförallt handlar det naturligtvis om villkoren för företagens anställda…om det nu är det de är.

Arbetsmiljöverket slår fast att buden hos Bolt och Wolt är anställda och att budbolagen därmed har ett arbetsmiljöansvar.
Wolt och Bolt hävdar istället att de tusentals bud som kör ut mat inte är anställda utan egna företagare i bemärkelse egenanställda med F-skattsedel eller anställda via tredje part.

Slipper ta ansvar

Köper man den tolkningen slipper företagen att ta ansvar för sina anställda alternativt icke-anställda. Arbetsmiljöverket har gjort inspektioner och kommit fram till att buden är arbetstagare och gjort bedömningen utifrån företagens inflytande över hur jobben tilldelas via apparna, hur uppdraget ska utföras, kraven som ställs på buden och hur uppdragen administreras.

Bedömningen blir att buden ska klassas som arbetstagare, företagen som arbetsgivare. Bolt och Wolt slår bakut, rapporterar SvD idag.

”Bolaget är inte arbetsgivare till de arbetstagare som utför uppdrag via bolagets digitala plattform. Arbetsmiljöverket saknar således förutsättningar att fatta beslut om ett föreläggande mot bolaget (…)”, skriver Wolt.

”Felaktiga uppgifter”

Bolaget menar även att Arbetsmiljöverket baserar sin bedömning på gamla och delvis felaktiga uppgifter.

Frågan om personer som tar uppdrag via digitala plattformar ska klassas som anställda eller ej har varit Arbetsmiljöverkets ansvar att reda ut sedan 2018 när regeringen gav myndigheten i uppdrag att utreda saken.

ANNONS
ANNONS

Även på EU-nivå utreds frågan om arbetsgivaransvar i arbete via plattformar.

Läs även: Max: Matbud är för dyrt [Dagens PS]