Dagens PS

Fula tricket som lurar svenska konsumenter

svenska konsumenter
Kaffeförpackningarna krymper, men inte priset – tvärtom ökar det. Fenomenet kallas krympflation. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 25 mars 2022Publicerad: 25 mars 2022

Livsmedelsförpackningarna har krympt, men inte priset och mest märks det på kaffe – förlorare är svenska konsumenter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förpackningarna i livsmedelsbutiken krymper – kaffepaketen är bara ett i raden av exempel – men priset är detsamma.

Eller – hur var det nu, är priset verkligen oförändrat?

Svaret är nej – det har faktiskt ökat.

Det här uppger Statistiska centralbyrån, SCB, som hänvisar till sin veckostatistik för konsumentprisindex, KPI, och förklarar att fenomenet kallas krympflation – ett begrepp som hamnade på den svenska nyordslistan så sent som 2020.

Den engelska benämningen är shrinkflation.

Experten: “Priset per gram har stigit”

Hur som helst – så här säger John Eliasson, prisstatistiker på SCB, om krympflationen med kaffeförpackningarna och som drabbar svenska konsumenter:

“Där har normalförpackningen gått från att innehålla ett halvt kilo till att innehålla 450 gram, och i några fall bara 425 gram. Samtidigt har inte priserna sjunkit, vilket innebär att priset per gram har stigit.”

ANNONS

“Kaffe har varit bland de livsmedel som påverkats mest av krympflation under en längre tid. Under 2017 såg vi att förpackningsändringarna höjde kaffepriserna med i snitt fyra procent”, säger John Eliasson.

Glass, chips och juice är exempel på andra varor vars förpackningar blivit mindre, utan att priserna sänks, framgår det i SCB:s pressmeddelande.

De krympta förpackningarna i livsmedelshandeln döljer en snabbare prisökning än andra varor, konstaterar SCB där John Eliasson understryker att krympflationen har “stor påverkan på priserna”.

ANNONS

Senaste nytt

Bidrar även till ökade bränslepriser

“Tittar man på den totala kostnaden för livsmedel bidrar krympflationen som mest med en årlig prisförändring på tre tiondelars procent. Under 2017 gick priserna på livsmedel som säljs i förpackningar upp med 3,3 procent, men skulle man räkna bort krympflationen skulle livsmedelspriserna enbart ha gått upp med 3 procent”, skriver Statistiska centralbyrån, som förklarar att krympflation inte bara omfattar mindre förpackningar.

Det handlar lika mycket om minskad effektivitet och mest tydligt blir det när det gäller bränsleförbrukning och den så kallade reduktionsplikten.

“Reduktionsplikten innebär att det blandas in större och större mängder biobränsle i drivmedel för att minska utsläppen. Samtidigt har dessa bränsleblandningar något lägre effektivitet, vilket i praktiken gör att priset per mil ökar”, säger John Eliasson.

Läs även: Priset på kaffe har ökat 29,5 procent – på ett år

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS