Dagens PS

Finansinspektionen varnar: Lita inte på bankerna

Moa Langemark från Finansinspektionen
Finansinspektionen varnar via sin konsumentskyddsekonom Moa Langemark att inte lite på bankernas så kallade rådgivning. Något som även Dagens PS läsare reagerat på kraftigt i tidigare undersökningar. (Foto: Finansinspektionen)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 16 mars 2024Publicerad: 16 mars 2024

I en varning från Finansinspektionen (FI) riktad till Sveriges bankkunder uppmanas dessa att vara mer kritiska i sina samtal med banker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom hos FI, betonar, i ett inslag i Ekonomibyrån, vikten av att kunderna förstår att de i samtal med sin bank faktiskt interagerar med en säljare vars primära mål är att tjäna pengar på deras bekostnad.

Denna insikt är särskilt relevant i ljuset av det nuvarande ekonomiska klimatet, där hushållen kämpar mot hög inflation och ett nytt ränteläge som direkt påverkar deras ekonomi.

Även Dagens PS läsare har i undersökningar kraftigt reagerat på bankernas beteende och hur det slår på privatpersoner och småföretagare.

Ingen objektiv rådgivning – ifrågasätt!

FI:s varning belyser att bankrådgivningen sällan är oberoende, vilket innebär att kundernas intressen inte alltid prioriteras. Langemark uppmanar kunder att aktivt ifrågasätta bankens råd genom att exempelvis fråga om de är oberoende och verkligen tjänar kundens bästa intresse.

Denna uppmaning kommer i en tid då storbankernas vinster – och därmed deras utdelningar – har varit föremål för hård kritik, inte minst från Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson.

Hon anser att bankernas stora vinster under nuvarande ekonomiska förhållanden är “provocerande”, särskilt då många hushåll kämpar med sina bolån.

ANNONS

Senaste nytt

Håll koll på fondavgifterna

ANNONS

FI understryker även vikten av att konsumenterna förstår de avgifter som tillkommer vid exempelvis fondsparande.

Skillnaden i avgifter mellan aktivt förvaltade fonder och indexfonder kan vara betydande, och en högre avgift kan över tid innebära en stor kostnad för spararen.

Man pratar med en säljare – inte en rådgivare

I slutändan är FI:s budskap klart: svenska bankkunder måste var mer kritiska och bli mer frågvisa med rådgivningen från sina banker.

Genom att vara medvetna om att de interagerar med säljare, snarare än opartiska rådgivare, kan konsumenterna bättre skydda sina ekonomiska intressen.

Läs mer:

Företagare rasar över bankernas övervinster. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS