Dagens PS

Elbolag lurar kunder vid pristopp

Man talar med elbolag i telefon.
Elbolag lurar in kunder ofördelaktiga avtal genom telefonförsäljning. (Foto: Fredrik Sandberg / TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 20 dec. 2021Publicerad: 20 dec. 2021

Dåliga avtal hos oseriösa elbolag kan bli följden av de höga elpriserna, tror Konsumenternas Energimarknadsbyrå. När fler är missnöjda med sina avtal ökar marknaden för aktörer som marknadsför ofördelaktiga produkter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”De här oseriösa aktörerna som tidigare inte har tvekat att luras kommer också att använda nuvarande elpristopp”, säger Thomas Björkström, vd på Konsumenternas Energimarknadsbyrå, till Sveriges Radio.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå, ett initiativ från både branschorganisationer och myndigheter som ska vägleda konsumenter på elmarknaden. Under pandemin har organisationen sett en kraftig ökning av oseriösa elbolag som kränger ofördelaktiga avtal.

Elbolag använder personuppgifter

Det är ofta genom telefonförsäljning som kunden blir lurad av se oseriösa bolagen.

Ett typiskt scenario är att kunden förhåller sig skeptisk till erbjudandet men ändå luras till att byta avtal. Det kan handla om att försäljaren frågar om hen får skicka mer information.

”Då brukar konsumenten säga ja, och då brukar säljaren kräva att få konsumentens skriftliga information antingen via sms eller bank-id för att skicka den här informationen. Och sedan används den bekräftelsen för att bekräfta ett avtal helt emot konsumentens vilja”, berättar Thomas Björkström.

Läs också:

Solcells-aktören varnar för elchocker och brandrisk
Inga fasta elavtal för bolag i södra Sverige

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS