I en analys av en redaktör på Marketwatch, som tar stöd av flera undersökningar på området, framgår det att människor har för vana att göra som alla andra på Facebook när det gäller köpvanor.

ANNONS

Ingen vill känna sig utanför ”familjen” och per automatik shoppas det exempelvis både semesterresor och märkeskläder av bara farten när den typen av förströelse får hög exponering av vänkretsen i den sociala mediekanalen.

Sociala nätverk som Facebook kan ”normalisera köpupplevelsen”, hävdar Elizabeth Lombardo, som är psykolog och författare, skriver Market Watch.

”När flera personer i ditt sociala nätverk har skor för 500 dollar kan det se ut som alla köper samma skor, därmed lockas också du att köpa skorna – fast du egentligen har råd med det”, säger Elizabeth Lombardo.

Sedan finns det förstås undantag från regeln och som gläds med andras flitiga semesterresande och lyxshoppande, utan att själva frestas att göra samma sak, säger en annan expert i artikeln.

Men det finns flera undersökningar som alltså visar på motsatsen. En av några som nämns av Market Watch – och som släpptes i somras – visar att fyra av tio amerikaner (39 procent) med sociala mediekonton hakar på semesterinköp och andra köpvanor som deras vänner gör i deras sociala mediekanal. 11 procent i rapporten, som omfattar 1 000 amerikaner, uppger att de gjort inköp under senaste året som kan relateras till deras vänners inlägg på det sociala forumet.

ANNONS
ANNONS

LÄS MER: ”How your Facebook account can slowly destroy your finances” [Market Watch] ›