Dagens PS

Containerpriserna rusar till rekordnivåer – varubrist hotar

FN konsumenter
Fraktpriset per container skjuter i höjden och nu varnar FN för en prischock för konsumenter i spåren av den globala fraktkrisen. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 18 aug. 2021

Containerpriserna rusar till nya rekordnivåer och har ökat med 840 procent på ett år. Det kan leda till störningar i världsekonomin och varubrist.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Priserna har fortsatt uppåt under sommaren visar en ny rapport som konsultföretaget Asia Perspective står bakom.

“Enbart den senaste månaden har priset för att transportera en 20-fotscontainer från Kina till norra Europa stigit med cirka 12,5 procent. Och på ett år har priset stigit med cirka 840 procent till nya rekordnivåer”, säger Lukas Faxå, seniorkonsult på Asia Perspective, till Di. 

Nya fall

Framför allt beror de nuvarande problemen, enligt honom, på att en av världens största containerhamnar – kinesiska Ningbo – har stängts ner på grund av nya covid-fall.

Priset på en 20-fotscontainer till norra Europa passerade nyligen 10 000 dollar och det finns inga tecken på att priserna skulle avta inom kort – “snarare tvärtom”, menar Lukas Faxå.

Problemen i Kina riskerar att sätta käppar i hjulen för den svenska handeln i höst och till jul. Sårbara kategorier är enligt Asia Perspective hushållsapparater, möbler, kläder, trädgårdsutrust­ning och elektronik.

”Prisökningar och kapaci­tetsproblem förväntas fortsätta under 2021 och bidra till ytterligare stress i försörj­ningskedjan och kan också bidra till prishöjningar och ökad inflation”, klargör Lukas Faxå.

Nya lösningar

ANNONS

Krisen med de höga containerpriserna har gjort att företag nu börjat titta på alternativa transportlösningar som tåg och flyg från Kina och andra asiatiska länder.

Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier Liner Agency, uppmanar därför svenska företag att ställa in sig på att det kommer dröja länge innan fraktmarknaden normaliseras igen.

”Vårt råd är därför att alla företag som är beroende av containerfrakter tar höjd för fortsatta störningar både genom att vara ute med sina bokningar i så god tid som möjligt och om möjligt ökar sina lager”, säger han.

Läs mer: Julhandeln hotad – fraktkris väntar efter översvämningar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS