Bränslepriset har slagit rekord under året, och det är var och varannan dag priserna går upp, eller ned. Konkurrensverket håller ett öga på bolagens prisändringar.

ANNONS

Den eviga följetongen om bensin- och dieselpriserna fortsätter, och det har fått en ström av anmälningar att komma in till Konkurrensverket.

”Vi följer utvecklingen särskilt på den marknaden, även om vi inte har några pågående utredningar om drivmedelspriser”, säger Per Jonsson, Konkurrensverkets tipsenhet dit klagomål och anmälningar kommer enligt Aftonbladet.

Höjer bränslepriset samtidigt

Många reagerar på att alla bensinstationer höjer bränslepriset samtidigt. Reaktionen är förklarlig, men det skulle vara svårt att bevisa att bolagen samordnar ändringarna, alltså att det handlar om kartellverksamhet. Det är ofta så att ett bolag höjer priset, och så följer de andra efter.

”Bilden är att det är ett oligopol på bensin- och dieselmarknaden som kännetecknas av få aktörer och en transparent prissättning”, säger Per Jonsson.

”På sådana marknader förekommer ofta vad vi kallar parallellt beteende, det vill säga att företagen tenderar att anpassa prisbilden till sina konkurrenters”.

Globala priset som styr

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränslebolagen. Där tillbakavisar man att det är fråga om kartellverksamhet. Det som styr priserna är förstås priset på råolja, men också valutakurser, skatt och biodrivmedel som blandas i.

Drivkrafts vd Jessica Alenius säger till TT att priserna inte har att göra med hur situationen ser ut för ett specifikt bolag i Sverige, utan att det är det globala priset som styr.

ANNONS
ANNONS

”Att priset rör sig snabbt och att priset sätts av marknaden ser jag snarare som ett tecken på en tuff och fungerande konkurrens mellan aktörerna”, säger Jessica Alenius till TT.

Läs även: Nya chockpriser vid macken – slår alla tiders rekord [Dagens PS]

Läs även: Rekordresultat för saudiska oljejätten Aramco [Dagens PS]