Dagens PS

Analys: Clas Ohlson får betala dyrt för MatHem

Det märks på den upptrissade prislappen att köparen denna gång var mer ivrig än säljaren
Det märks på den upptrissade prislappen att köparen denna gång var mer ivrig än säljaren
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 08 dec. 2017Publicerad: 08 dec. 2017

“Det märks på den upptrissade prislappen att köparen denna gång var mer ivrig än säljaren”, skriver Breakits Stefan Lundell.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Clas Ohlson har under morgonen presenterat ett strategiskt samarbete med MatHem som också innebär att hemfixarkedjan köper 10 procent av aktierna för 221 miljoner kronor. Vid en första anblick känns det som en logisk affär men i slutändan betalar Clas Ohlson dyrt för att komma ikapp digital, menar Breakits Stefan Lundell i en kommentar.

Han pekar på att Clas Ohlson visserligen kan utnyttja Mathems distribution med över 200 lastbilar och sälja sina prylar via Mathems sajt. Men efter att ha konsulterat med proffs inom e-handel är Stefan Lundell dock lite mer skeptisk till affären, i alla för Clas Ohlsons del.

Resonemanget är att Clas Ohlson betalar dyrt för att man varit så sent ut i digitaliseringsracet.

“Men synergierna och merförsäljningen då? Nja, jag är skeptisk. Distribution kan Clas Ohlson lika väl lösa via ett vanligt distributionsbolag – utan att samtidigt köpa 10 procent av aktierna”, skriver han.

När det gäller hur avtalet överhuvudtaget kom till så ska det enligt källor till Breakit ha varit Clas Ohlson som uppvaktade Mathem.

“Det märks på den upptrissade prislappen att köparen denna gång var mer ivrig än säljaren”, avslutar Breakit.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS