Det sydkoreanska rederiet Hanjin Shipping, världens sjunde största i fraktbranschen, ansökte i augusti i år om konkurs. Men innan dess hann företaget skicka i väg 66 fraktfartyg med en sammanlagd last värd 14,5 miljarder dollar, motsvarande 124 miljarder kronor. Produkter och värde som nu ingen hamn i världen vill ta i med tång, skriver The Economist i en artikel.
100 miljarder flyter omkring på havet - och ingen vill ha dem
Mest läst i kategorin
Anledningen är att ingen vill låta Hanjins Fartyg lägga till utan att betala hamn- och avlastningsavgifter, förklarar ekonomtidsskriften. Rederiets moderbolag Hanjin Group har lovat att betala 90 miljoner dollar för att täcka några av fartygens kostnader men det är enligt Economist långt i från de 270 miljoner dollar som krävs för att få alla varor i land.
Krisen i Hanjin Shipping oroar stora delar av världen och inte minst USA vars så viktiga julhandel drabbas hårt av de strandade varorna, vilka många består av elektronikprodukter.
LÄS VIDARE: Why billions of dollars of goods are stuck at sea >
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – fler storbolag väljer CONVENDUM
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många och befriar företag från allt arbete med det egna kontoret. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss här! Fler storbolag väljer CONVENDUM | CONVENDUM
Bokföring för ett smartare företagsliv
Koppla Fortnox till din bank och Skatteverket för en självgående bokföring.