Dagens PS

Tusentals containrar faller ned i haven

containrar
Problemen på fraktmarknaden är långt ifrån över och kan fortsätta till slutet av 2022. (Foto: TT)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 23 aug. 2021Publicerad: 23 aug. 2021

De överfulla fraktskepp med containrar som far över världshaven med gods tappar sin last. Bara under tre månader försvann massor ned i havsdjupen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Containrar faller av överfulla fraktskepp runt om i världshaven. Bara i Stilla havet föll minst 3 500 containrar över bord under tre månader i vintras. Det är en av orsakerna till att många blir utan de varor de beställt, enligt den danska sajten Ingeniøren.

Det finns ett stort mörkertal, eftersom det inte finns någon plikt att registrera de tapp som sker.

Ökat kraftigt

Branschorganisationen World Shipping Council har uppskattat att ungefär 1 400 containrar per år hamnar i haven sedan 2008. World Shipping Council uppger att anmälningarna ökat kraftigt sedan starten på 2021.

Branschen pressas samtidigt då efterfrågan på fraktcontainrar ökar lavinartat. Bara i USA har efterfrågan ökat med 30 procent det senaste året.

– Hela näringskedjan och alla som arbetar med frakten är pressade av den stora efterfrågan som uppstått och efterdyningarna av coronaviruset. Allt som kan segla är i vattnen nu, säger Alan Murphy vid analysfirman Sea-Intelligence.

Gamla riktlinjer

Nu är det inte bara belastningen som är orsaken till problemen med det tappade godset. Riktlinjerna för hur fartygen ska lastas är undermåliga och har inte följt utvecklingen. Nu staplas upp till nio containrar i höjd, vilket riskerar att göra lasten ostadig.

ANNONS

Sammanlagt fraktas ungefär 200 miljoner godscontainrar över världens hav varje år. Då är några tusen objekt försumbart för branschen. Däremot kan både miljö och människor skadas.

– Containrar som slits loss utgör en allvarlig fara för besättningarna och i havet är de en fara för fartygen, och när vi pratar om tusentals tappade containrar talar vi också om ett miljöproblem som vi måste ta på allvar, säger Øssur Hilduberg, utredare på danska maritima haverikommissionen, till Ingeniøren.

Som exempel på hur illa det kan gå pekar han på containerfartyget MSC Zoe, som 2019 tappade 345 godscontainrar i Nordsjön. Innehållet spolades i land i Vadehavet, den del av Nordsjön som sträcker sig från Danmark till Nederländerna och är uppsatt på Unescos världsarvslista.

Läs mer: Containerpriserna rusar till rekordnivåer – varubrist hotar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS