McDonalds i Portugal tvingas nu be om ursäkt efter en jättemiss i sin marknadsföring. Detta efter att företaget marknadsfört en jordgubbssundae som ”sundae bloody sundae” inför halloween.

ANNONS

Det är The Guardian som skriver om snabbmatsjättens grova miss, där blodet då skulle syfta på att det var halloween.

Problemet med marknadsföringen är att U2-låten ”Sunday, bloody, Sunday”, som kampanjen refererar till, handlar om en söndag 1972 då katolska demonstranter sköts ihjäl av brittiska soldater i Nordirland. I Sverige är dagen känd som blodiga söndagen.

”Kampanjen var menad som ett firande av halloween, inte en okänslig referens till någon historisk händelse eller att göra någon upprörd eller förlämpa någon på något sätt. Vi ber uppriktigt om ursäkt om någon känt sig kränkt eller ledsen”, skriver McDonalds i Portugal till The Guardian.

ANNONS
ANNONS

McDonalds i Portugal har nu tagit bort all reklam som har med kampanjen ”sundae bloody sundae” att göra.