Dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober, enligt det nya indexet från Svensk Dagligvaruhandels och HUI.
Kalendereffekt eldar på dagligvaruhandeln
Mest läst i kategorin
En kalendereffekt bedöms ha påverkat positivt med 0,5 procentenheter.
Butiksförsäljningen var upp 4,0 procent medan e-handeln ökade 12,5 procent, en klart lägre tillväxttakt än tidigare. I september var till exempel ökningen 29,8 procent.
“E-handeln med mat befinner sig fortfarande i sin linda och står än så länge för en mindre del av den totala dagligvaruhandeln där marknaden håller på att sätta sig och det sker en del in- och utträden, vilket gör att fluktuationer förekommer”, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Den ackumulerade tillväxten hittills i år för dagligvaruhandeln är på 3,1 procent. För butiker är den upp 2,7 procent och för e-handeln 22,4 procent.
Månad | Procent |
oktober, 2019 | 4,2 |
september, 2019 | 3,2 |
augusti, 2019 | 3,8 |
juli, 2019 | 3,5 |
juni, 2019 | 2,1 |
maj, 2019 | 0,9 |
april, 2019 | 10,6 |
mars, 2019 | -2,5 |
februari, 2019 | 3,0 |
januari, 2019 | 2,7 |
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – fler storbolag väljer CONVENDUM
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många och befriar företag från allt arbete med det egna kontoret. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss här! Fler storbolag väljer CONVENDUM | CONVENDUM
Bokföring för ett smartare företagsliv
Koppla Fortnox till din bank och Skatteverket för en självgående bokföring.