Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ser en nära fördubbling i år gällande ärenden kopplade till resebranschen. Tidigare under året satte myndigheten hårdare krav på flygbranschen, vilket kan ha bidragit till ökningen. 

ANNONS

ARN har beslutat att vid inställda flygresor ska flygbolagen erbjuda kontantutbetalning och inte värdecheckar för möjliga framtida resor.

ARN:s chef Marcus Isgren säger till TT att de ökande ärendena har märkts av under april, maj och juni.

Två typer av ärenden

Vidare menar han att det främst rör sig om två typer av ärenden.

”Dels kan det vara så att flygbolag inte ens har svarat konsumentens krav och då tar vi upp det som en tvist. Dels kan det vara fall där konsumenten gått direkt till oss inte och kontaktat berört företag, då tar vi inte upp anmälan utan man måste kontakta bolaget först”, säger han.

På grund av den stora mängden ärenden kan processen att få tillbaka pengar från flygbolag bli ovanligt utdragen. SAS meddelar till TT att företaget har över 700.000 återbetalningsärenden att hantera och har tre månaders hanteringstid i vissa ärenden.

ANNONS
ANNONS