Så ska hemelektronikbjässen ”stoppa blodflödet”, skriver tidningen.

ANNONS

Det är i det brutna räkenskapsåret 2016/2017 som den tyska elektronikkedjan redovisar ett minusresultat på 301 miljoner kronor. Di konstaterar att Media Markt därmed ”fortsätter visa illröda siffror”.

Tidningen skriver att kedjan ”ska stoppa blodflödet med en kombination av nya och ombyggda butiker och en snabbt växande e-handel”.

Per Kaufmann är vd för Media Markt och han pekar hellre på det operativa resultatet, som enligt artikeln blev ett minus på 210 miljoner kronor, ungefär samma nivå som i fjol.

”Det är vi nöjda med, efter omständigheterna”, säger Per Kaufmann, enligt Di, som uppger att Media Markt nu satsar 80 miljoner kronor på att bygga om 18 av 27 varuhus i Sverige.

Butikerna ska bli mindre och modernare, framgår det.

ANNONS
ANNONS

”Det är en tydlig trend med mindre ytor men större sortiment”, säger Per Kaufmann och syftar – enligt Di – på en affärsstrategi där butik och e-handel samverkar.

Enligt artikeln ökade Media Markts e-handel med 37 procent till över 400 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret.