Det tog bara en halvtimme, sedan hade Stockholmspolisen i en drive gett 14 personer böter för buskörning och brott mot trafikreglerna med elsparkcyklar.

ANNONS

Det här rapporterar Breakit och berättar att polisen i Stockholm körde sin drive tidigare i veckan, det var utanför Slottet.

Resultatet av trafikkontrollen:
14 personer fick böter inom loppet av bara 30 minuter, framförallt på grund av paråkning på elsparkcyklar och i de flesta fall var det vuxna som paråker med barn – som saknar hjälm.

”Det är ett märkligt fenomen. Man inte bara struntar i förbudet att skjutsa utan bortser också helt från säkerheten”, säger Fredrik Ehrström, yttre befäl på polisen på Södermalm till sajten.

Singelolyckor vanligast

Han tycker det är mycket underligt att elsparkcykelåkare inte behöver ha hjälp när det är kravet för vanliga cyklister.

Dagens PS berättade i går om försäkringsjätten Folksams studie som visar att elsparkcykelolyckorna ökar, och att flest olyckor sker på natten och på helgerna – och föga förvånande under sommaren.

Totalt 83 procent av olyckorna med elsparkcyklar mellan 2019 och 2021 var singelolyckor.

ANNONS
ANNONS

Män med elsparkcyklar är mer olycksdrabbade än kvinnor, 57 procent av de skadade i elsparkcykelolyckor är män och genomsnittsåldern på skadade är 30 år, framgik det vidare i rapporten.

Läs mer här: Då sker flest olyckor med elsparkcyklar [DagensPS.se]