Dagens PS

Xbus en kompakt liten elbuss med extra räckvidd

Xbus
Tysk design som går 80 mil på en laddning. (Foto: Electric Brand)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 12 juli 2021Publicerad: 12 juli 2021

Xbus, hette titidare eBussy, är den lilla elbussen med riktigt lång räckvidd, dessutom utrustad med solmoduler på taket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Electric Brand är företaget bakom Xbus som ger en flexibel körning och är baserad på ”Legoprincipen”. Tillverkaren har som mål att den nya ”folkabussen” ska vara det bästa och mest innovativa lätta fordonen som går på el.

De ligger i framkant vad gäller räckvidden, eller vad sägs om hela 80 mil och dessutom solmoduler på taket?

”Inget annat fordon kombinerar teknik, användbarhet, design och kul som en Xbus”, anser tillverkaren.

Produceras nästa år

Xbus kommer att byggas i Tyskland. I mitten av 2022 kommer de första av 9 000 förbeställningar ut på marknaden. Dessutom ligger ytterligare 10 000 beställningar som väntar på att kunna byggas.

Xbus

Bussen är utformad av Ralf Haller, grundare av Electric Brand och Martin Henne, vd på företaget. Den internationella bildesignern Yaro Yakovlev har designat åket. (Foto: Electric Brand)

Återvinns till 98 procent

”Folkabussen” är en av de mest hållbara fyrhjuliga elbilarna i världen. Hela 98 procent av bussen kan återvinnas och är klimatneutral redan efter 1 000 mil. Den är fri från kobolt tack vare en litiumjonteknik från tyska tillverkaren UniverCell.

ANNONS

Nästan samtliga komponenter i bussen kommer från tyska tillverkare och har därför en av världens högsta litiumjonteknik.

Åtta olika färger

Xbus kommer i flera olika utföranden som påminner om legoteknik, däremot kommer den enbart att komma i dessa åtta olika färger. (Foto: Electric Brand)

Priset kommer att ligga på 202 450 kronor för den billigaste varianten. I Sverige är det Amsillac AB som är återförsäljare av “folkabussen” och den går att förbeställa till en kostnad av ungefär 19 700 kronor.

Läs även: Redan då kommer Tesla Model Y till Sverige

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS