Volvo Cars och Volvo Group byter ut sin logotyp.
Bilar, lastbilar, bussar och lastmaskiner ska ha samma logotyp och grafiska profil – trots att bolagen är separata.

ANNONS

Volvo Cars och Volvo Group presenterar i dag en ny gemensam logotyp och varumärkesprofil, uppger Teknikens Värld. Trots att bolagen är helt fristående ska de dela på den grafiska identiteten – för att visa på deras gemensamma historia.

Volvo grundades 1927 av Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. Under många decennier tillverkade företaget både bilar, lastbilar, bussar, lastmaskiner och traktorer. Senare tillkom även flygmotorer och båtmotorer i Volvo Penta. 1999 skildes biltillverkningen från det övriga Volvo när Volvo Cars köptes upp av Ford.

Den nya logotypen får sägas vara en återgång till Volvos arv och liknar mest äldre logotyper som satt på bilar som ÖV4 och Carioca. Foto: Volvo

Nu har företagen bestämt sig för att ha en gemensam identitet igen – även om det inte finns så många andra samarbeten. Det blir en ny logo, och en ny grafisk identitet som omfattar båda bolagen, enligt Teknikens Värld. Det klassiska järnmärket stiliseras och liknar mer Volvos äldre klassiska logotyp. När namnet Volvo skrivs görs det med en spärrad stil. Faktum är att Volvo Cars smygvisade loggan redan i somras utan att någon tog notis om det, i samband med att de visade konceptbilen Concept Recharge.

ANNONS
ANNONS

Redan i dag har Volvoföretagens olika hemsidor uppdaterats, men det kommer att dröja innan bilarna och lastbilarna får det nya logotypen. Först 2023 är det dags för det nya mer stiliserade järnmärket att hamna i fronten på bilar, lastbilar och andra fordon.

Volvo smygvisade logotypen redan i somras på konceptbilen Volvo Concept Recharge. Foto: Volvo Cars
På emblem med ordet Volvo så används en spärrad variant av Volvos klassiska typsnitt. Foto: Volvo Cars
Även lastbilarna ska bära det uppdaterade järnmärket.Här en FH16 med Globetrotterhytt. Foto: Volvo Trucks