Efter ha hållit i pennan och varit ytterst ansvarig för Volvos design de senaste fem åren petas britten Robin Page till en rådgivande roll. Beskedet kommer kort efter att Volvos tidigare utvecklingschef Henrik Green slutat på bolaget efter 27 år och varit föremål för en snöplig nedgradering under det sista året.
Volvo utser ny designchef - med erfarenhet av lådor
Mest läst i kategorin
Istället kommer Jeremy Offer från bildelningsbolaget Arrival att ta över stafettpinnen.
På Arrival har Jeremy Offer varit ansvarig för designen för ett antal prototyper. De prototyperna som presenteras på hemsidan är en personbil, buss och skåpbil.
Minimalist, javisst
Designmässigt karaktäriseras hans verk på Arrival av en minimalistisk och påtagligt karaktärslös design.
Förhoppningsvis kan han prestera mer spännande verk när han får ett så anrikt varumärke som Volvo att arbeta med.
Märket hävdar att Offer har mer än 30 års designerfarenhet men det är inte från några konventionella biltillverkare som han har förvärvat designkunskaperna.
Senaste nytt
Volvo rekryterar ingen bilkille
Till skillnad från i praktiken alla tidigare designchefer på det svenska märket har han inte erfarenhet från den traditionella fordonsindustrin.
Offer kommer att ingå i koncernledningen och rapportera direkt till VD:n Jim Rowan som kommenterar rekryteringen som följer:
– Han tar med sig ett starkt ledarskap och en stor designerfarenhet från elfordon och industridesign för digitala produkter och tjänster – alla nödvändiga för Volvo Cars transformation mot en framtid med säkra, helelektriska bilar, som definieras av sin mjukvara.
Förhoppningsvis kommer nyrekryteringen innebära att en ännu mer högkvalitativ design levereras från den svenska biltillverkaren.
Tittar man på CV:t verkar det alltjämt förekomma en överhängande risk att framtidens Volvo kommer att återgå till ett lika spännande formspråk som 240.
Läs även: Volvos VD – risk att grön omställning bromsas in