Lastbilsjättarna Volvo och Daimler startar ett mjukvarubolag ihop. Bolaget, Coretura, ska utveckla operativsystem för lastbilsbranschen.
Volvo och Daimler i nytt samarbete


Mest läst i kategorin
Bolaget heter Coretura, finns på klassiska varvsområdet Lindholmen i Göteborg och leds av den tidigare Volvo-chefen Johan Lundén.
Det intressanta är, bland annat, att bolaget startats av lastbilskonkurrenterna och jättarna Daimler och Volvo (börskurs Volvo) ihop.
Man startar i begränsad skala, konstaterar Daimlers vd Karin Rådström.
”Vi börjar med 50 personer i bolaget, inte 5 000”, säger Rådström till GP.
Det nya bolaget arbetar mot så kallade mjukvarudefinierade lastbilar, det vill säga lastbilar vars egenskaper bestäms av uppdateringar i mjukvaran.
Tanken är att medarbetarna bland annat ska utveckla operativsystem för lastbilsbranschen.
Nu har Volvo och Daimler skrivit på. Dagens PS
Satsar stort gemensamt
Volvo och Daimler har investerat hundratals miljoner kronor vardera i samarbetet kring det bolag som alltså leds av Johan Lundén, nu direkt från ett chefsjobb inom Volvo men med en bakgrund även inom Scania och hos dess ägare, Traton.
”Vi samarbetar redan nu om laddinfrastruktur mellan Daimler, Volvo och Traton och om bränsleceller mellan Volvo och Daimler i Cellcentric”, säger Karin Rådström som inte ser något märkligt i samarbetet med vad som på marknaden är Daimlers främsta konkurrent.
”Jag tycker att vi har hittat en bra modell för hur vi ska samarbeta. Sedan tycker jag att det fungerar bra kulturellt mellan våra bolag också. Men det som är viktigt är att tänka ut vad som differentierar oss i framtiden och vad vi inte ska samarbeta om”, konkretiserar hon.

Vill skapa branschstandard
Syftet med det nya bolaget är att skapa en industristandard för alla större lastbilsmärken.
”Vi ser att mjukvara mer och mer är en avgörande faktor för våra kunder och att vi kan skapa mycket fler funktioner i lastbilarna genom att använda mjukvara. Det vi vill göra med det här samriskbolaget är att skapa en industristandard för operativsystemet och för hårdvaran”, säger hon.
Parallellen är hur Android används i personbilar i dag.
”Sedan är behoven lite annorlunda när det kommer till lastbilar än i personbilar. De är ju arbetsmaskiner som används 24/7. Du behöver en hel annan robusthet när det gäller hårdvaran. När det gäller mjukvara skulle jag säga att det för personbilar kanske är lite mer fokus på infotainment-system och föraren och så, medan våra appar kommer att fokusera mer på kostnader och hur man styr en fordonsflotta så effektivt som möjligt”, förklarar Karin Rådström.
”Börjar inte från scratch”
Att skapa en standard för alla stora lastbilsmärken kan ses som en stor ambition och Daimler-chefen förklarar att det är därför man väljer att låta utvecklingen ske i ett nytt, specifikt bolag.
”Men vi försöker inte skapa det här från ”scratch”, det handlar mer om att använda industristandarder på komponentsidan och samarbete med mjukvarubolag”, avslutar Rådström.
Stororder – beställer lastbilar för 1,4 miljarder. Dagens PS
Svenska storbolag halkar efter miljömålen. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.