Dagens PS

Volvo Cars i kris: kan flytta utvecklingen till Kina

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 maj 2025Publicerad: 26 maj 2025

En källa med koppling till Geely konstaterar att Geely gör en omstöpning av hela koncernen och att alla i Sverige inte kommer att gilla det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo Cars står inför betydande omstruktureringar, med rapporter som pekar på att stora delar av fordonsutvecklingen flyttas till Kina, något som kan ses som en tydlig signal om ett skifte i maktbalansen inom Geelykoncernen.

Framtiden för Volvo Cars i gungning

Volvo Cars, en av Sveriges största arbetsgivare med över 20 000 anställda och en omsättning på över 400 miljarder svenska kronor, står inför vad som beskrivs som dramatiska förändringar. Uppgifter från flera källor till Dagens Industri indikerar att biltillverkaren kan komma att förlora delar av sin självständiga fordonsutveckling, där projekt istället flyttas till Kina.

Detta har av en källa beskrivits som “ett slag i ansiktet för Torslanda”.

Geelys huvudägare Li Shufu. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Geelys huvudägare Li Shufu. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Geelys krav på samordning och besparingar

Den återvändande vd:n för Volvo Cars, Håkan Samuelsson, ska i mars i år ha fått ett tydligt uppdrag från Geelys huvudägare Li Shufu: att integrera Volvo Cars mer i Geelykoncernen och skapa synergier. Detta har redan resulterat i ett sparpaket på 18 miljarder kronor, vilket förväntas innebära omfattande personalneddragningar, främst bland tjänstemän.

Enligt källor beror den minskande forsknings- och utvecklingsavdelningen inte bara på besparingar. Volvo Cars uppges vara på väg att förlora möjligheten att utveckla egna bilplattformar, då framtida fordonsutveckling i större utsträckning förflyttas till Geelys organisation i Kina.

Detta ska bero på att Volvo Cars inte har levererat vad Shufu förväntat sig. En källa menar att han har tappat tålamodet och inte vill se mer pengar slösas bort i långdragna utvecklingsprojekt.

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Kritik mot försenade projekt och dålig aktieutveckling

Den skarpa kritiken är främst riktad mot förseningarna och problemen med plattformen SPA2, vilken var tänkt att utgöra grunden för Volvos nya flaggskepp, elsuven EX90. Bilen blev över tre år försenad jämfört med den ursprungliga planen, och trots att leveranserna från USA-fabriken påbörjades förra året är all teknik ännu inte på plats i bilarna.

Haveriet uppges ha flera orsaker, inklusive valet att ligga i teknisk framkant med en centraldator, vilket drog med sig komplicerad mjukvaruutveckling som företaget inte mäktade med. Dessutom ledde övergången till ett agilt arbetssätt till att uppföljnings- och kontrollfunktioner togs bort, vilket resulterade i brister i projektledningen. Volymerna för EX90 har hittills varit mycket små, med endast 4 000 levererade exemplar under årets fyra första månader.

Förseningarna i den egenutvecklade tekniken, i kombination med Volvo Cars dåliga aktieprestation, pekas ut som bidragande orsaker till att den tidigare vd:n Jim Rowan fick sparken strax före årsstämman i början av april.

Ett avgörande möte ska ha ägt rum i vintras när Shufu fick en presentation av utvecklingsläget. Geely trodde att Rowan skulle vara mer öppen för synergier, och nu vill man ha större tillgång till Volvo överlag. Samuelsson, med sin långa relation till Shufu, ses som en fördel i detta sammanhang, då han har en direktlinje till ägaren åt båda håll.

Volvo dominerar, men tysken flåsar i nacken

Trots att Volvo Cars just nu upplever lite motvind på börsen och försäljningen inte riktigt sprudlar, så håller en riktig klassiker från tillverkaren

Skifte i strategin: Från fria tyglar till djupare integration

När Geely köpte Volvo Cars 2010 var inställningen att ge biltillverkaren på Hisingen fria tyglar, ett koncept Shufu kallade att “släppa tigern fri”. Geely bidrog med kapital, medan Volvo Cars stod för teknik och bilkunnande. Även om mycket av Geelys tillväxt de senaste åren har sin grund i Göteborg, har de kinesiska delarna av koncernen nu sprungit ifrån. Förra året sålde Geelykoncernen över 3,5 miljoner bilar, varav Volvo Cars stod för 760 000.

ANNONS

Den nyligen presenterade bilmodellen som återanvänder namnet XC70, och som initialt lanseras endast på den kinesiska marknaden, bygger på plattformen SMA, vilken den delar med andra bilar i Geelyfamiljen, som Lynk & Co 08. Dess räckvidd på el är mer än dubbelt så lång som Volvo Cars övriga hybridmodeller, vilket ger en försmak av vad som väntar när Geely kräver mer samordning och bättre lönsamhet.

Volvo Cars är nu under hård press med sjunkande försäljning och minskad lönsamhet, vilket sätter de dyra plattformsprojekten under lupp. Polestar, där Shufu genom Geely och andra bolag kontrollerar 81 procent, har redan fått beskedet att framtida modeller måste använda plattformar som finns inom Geelykoncernen.

Volvo Cars uppges vara på väg mot samma situation, där framtida projekt har plockats bort och betydligt mer utveckling ska göras i Kina.

Bilia köper miljardbolag i Volvo-affär

Bilia köper anrika Rejmes i Örebro i en affär på 350 miljoner kronor. Bilia förvärvar i affären ett bolag som omsatte en miljard under 2024. Bilia

Samuelsson dementerar starkt

Samuelsson har dock starkt tillbakavisat uppgifterna om att den självständiga plattformsutvecklingen skulle vara hotad. Han menar att det absolut inte handlar om något kinesiskt grepp som kopplas på företaget.

Samuelsson bekräftar visserligen att ett djupare samarbete med Geelykoncernen är aktuellt, men betonar att detta inte äventyrar Volvo Cars förmåga att bygga bilar från grunden. Han förklarar att det snarare handlar om att finna gemensamma komponenter och system inom en större arkitektur för att öka volymer och samordna resurser.

Vd:n medger att utvecklingen av plattformen SPA2, som ligger till grund för bland annat EX90, har varit för lång och kostsam, men framhåller att detta beror på den avancerade nya teknologin som implementerats snarare än bristande förmåga.

Vidare insisterar Samuelsson på att Volvo Cars är ett börsnoterat bolag som styrs av en styrelse och vd, vilka agerar i Volvos intresse och inte direktkommenderas av Geely. Han understryker att det ligger i Volvos eget intresse att sänka kostnader och utnyttja gemensamma komponenter, och pekar på att man även tidigare samarbetat om plattformar, exempelvis med DAF och Ford.

ANNONS

Nedskärningar påverkar även andra Geelybolag i sverige

Andra Geelybolag i Göteborg har redan genomfört neddragningar inom utveckling. Förra veckan meddelade Volvo Cars syskonmärke Zeekr Technology Europe ett varsel på 280 tjänster, vilket motsvarar cirka 40 procent av den kvarvarande personalen på omkring 700 personer.

Zeekr är ett av Geelyfamiljens nyaste märken och har under de senaste fyra åren rusat fram med modellnyheter. Förra året sålde de över 220 000 bilar, nästan dubbelt så många som året innan, och har idag ett högre börsvärde än Volvo Cars.

Zeekrs börsvärde ligger på 7,25 miljarder dollar, motsvarande cirka 69 miljarder svenska kronor, medan Volvo Cars har ett börsvärde på 57 miljarder svenska kronor.

Geelykoncernen har vuxit kraftigt, men också spretigt, med flera varumärken som ligger nära varandra och konkurrerar. Shufu höll förra året ett strategital där han framhöll att djupare integration och synergier är högsta prioritet. Samuelsson har sedan sin andra vd-period tillträdde uttalat att det finns stor potential i samverkan med Geely.

En källa med koppling till Geely konstaterar att Geely gör en omstöpning av hela koncernen och att alla i Sverige inte kommer att gilla den resan.

Hemliga samarbetet avslöjat: Volvo får unik fördel

Volvo Cars och Google fördjupar sitt samarbete, vilket innebär att miljontals Volvoägare snart får tillgång till den allra senaste AI-tekniken i sina

Missa inte:

Ät långsammare vid matbordet – och må bättre på köpet. News 55

ANNONS

Så mycket mer värd är varje svensk krona nu. E55

Qatar öppnar plånboken för världens finansjättar. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS