Dagens PS

Volta Trucks lanserar nya varianter av Volta Zero

Volta Trucks
Volta Trucks lanserar nu två nya mindre varianter av sin el-lastbil Volta Zero (Foto: TT)
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 27 apr. 2022Publicerad: 27 apr. 2022

Volta Trucks, den svensk-engelska uppstickaren inom lastbilsvärlden lanserar två nya mindre varianter av sin el-lastbil Volta Zero.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nykomlingen Volta Trucks som riktar in sig på eldrivna bruksfordon vill utmana Tesla och Scania. Tidigare har man presenterat modellen Volta Zero i två storlekar, 18 respektive 16 ton. Nu lanserar man ytterligare två mindre varianter, en på 7,5 ton och en på 12 ton.

I den mindre varianten sitter föraren placerad mitt i förarhytten som har stora glaspartier runtom för att öka förarens visibilitet och därmed minska risken för döda vinklar.

Då el-lastbilen inte har någon förbränningsmotor sitter föraren på samma höjd som gående, cyklister och övriga trafikanter. Kamerabaserade sidobackspeglar är tänkta att ge en vy av fordonet sett ovanifrån.

volta

Föraren är placerad mitt i förarhytten som har stora glaspartier runtom för att minska risken för döda vinklar (Foto: Volta Trucks).

Volta Trucks- en svensk startup

Inspirerade av Tesla grundade Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen Volta Trucks för tre år sedan. I december 2020 började man att bygga en flotta av testfordon som ska utvärderas av kunder 2024. I samma veva tog man in nästan 180 Miljoner kronor i en finansieringsrunda. Då sa Carl-Magnus Norden till Dagens Industri att pengarna inte “på långa vägar” skulle räcka.

”Vi är en startup och har inget positivt kassaflöde än. Vi kommer att behöva ta in mer pengar. Över tid behöver vi hundratals miljoner euro”, klargjorde Carl-Magnus Norden.

Kassan fylldes på i februari i år med ytterligare 230 Miljoner Euro. Lastbilarna som bygger helt på elektrifiering ska börja produceras så tidigt som 2025 och då räknar företaget med att sälja 27.000 lastbilar per år.

ANNONS

Läs mer: Nu blöder Tesla och Elon Musk pengar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS