Dagens PS

Så kom världens dyraste bil till Sverige

Duesenberg
Ett av de mest exklusiva bilmärken som funnits är amerikanska Duesenberg. Två bilar har funnits i Sverige. Under en kort tid ägdes de båda Duesebenbergarna som av en och samma person. Här är deras makalösa historia. (Foto: fam Åkerlund)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 26 okt. 2023Publicerad: 21 okt. 2023

Biltillverkaren Duesenberg räknas som ett av världens mest exklusiva och dyraste bilmärken. Två exemplar har funnits i Sverige. Här är deras makalösa historia.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inför jubileums- och utställningssommaren 1930 satsade bokförläggare Erik Åkerlund stort. Men med miljoner på fickan efter försäljningen till Bonniers av bokförlaget Åhlén & Åkerlund, hade han råd att unna sig.

Men se inte så butter ut herr Åkerlund. Ni har ju just fått er vackra yacht Stella Marina levererad efter förlängningen. (Foto: Dalarö Hembygdsförening)

Nedanför Nobelparken vid Djurgårdsbrunnsviken, höll bygget av hans egna privatpalats på att slutföras.

Stockholms Båtbyggeri i Saltsjöbaden lade snickarna snart sista handen vid hans nybyggda R12:a Princess Svanevit. Och på Värtans Mekaniska Verkstad höll hans vackra lustjakt Stella Marinas förlängning att bli klar.

Stella Marina blev efter förlängningen ett synnerligen vackert fartyg. Här med Chris Craften Sea Song II förtöjd långsides. (Foto: Familjen Åkerlund)

Utgifter saknades alltså inte för Åkerlund. Likväl var det något som saknades för att hans image och profil skulle vara komplett.

En fantastisk sommar

Sommaren 1930 skulle bli en sommar utöver alla andra. I fokus låg framför allt den stora Stockholmsutställningen som höll på att byggas vid Djurgårdsbrunnsviken.

ANNONS

Ett mega-evenemang som gjorde Stockholm och Sverige känt över världen.

Den vackra R12:an Princess Svanevit under provseglingar 1930 inför kappseglingarna i Sandhamn. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Samtidigt fyllde också Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) 100 år med regattaseglingar, middagar och mängder med pompa och ståt.

ANNONS

Senaste nytt

Hög standard

För att uppträda enligt satt Åkerlund-standard, krävdes också en ny bil till sommaren.

Visserligen var hans garage redan fyllt av representater från världens mest luxuösa och mest namnkunniga tillverkare.

Men det saknades ett bilmärke – Duesenberg.

Att köpa en bil från företaget som de båda tyskättade bröderna Duesenbergs bilfabrik byggt, var ett statement.

ANNONS

Och just sådana älskade Erik Åkerlund att göra.

I Svensk Motor Tidning annonserar Philipsons stolt att de nu har agenturen för amerikanska Cord. Vad de dock inte nämner var att de också fått de ännu mer prestigetyngda bilmärkena Auburn och Duesenberg i sortimentet. (Annons: Svensk Motor Tidning 1929)

Kontakt togs med Philipsons Automobil AB som året innan fått agenturen för bilmärket Cord och då även fått bilmärkena Auburn och Duesenberg “på köpet” eftersom de byggdes inom samma koncern.

Mycket talar för att detta kan vara Erik Åkerlunds bil, ny från fabrik och innan den skeppades över till Sverige. Bilden tagen utanför fabriken. 1929. (Foto: ur boken Auburn, Cord, Duesenberg)

Bra start

Att så kort inpå ha fått den nya agenturen, få kunna beställa en ny Duesenberg från fabriken i USA, måste ha varit en mycket hedersam sak för Philipsons.

Bilen var en av de nya J-modellerna från fabriken och kläddes med en vacker sjusitsig kaross från Willoughby Coach Builders.

Duesenberg
Erik Åkerlunds nya Duesenberg parkerad och fotograferad framför Axel Wenner-Grens vackra fastighet i Diplomatstaden i Stockholm – bara ett stenkast bort från där Åkerlunds egna villa höll på att byggas. (Foto: ur Autohistorica 2/68)
ANNONS

Till Stockholm kom denna majestätiska vagn redan i januari 1930 och kunde registreras på Erik Åkerlund den 18 februari samma år.

En ny Duesenberg i Sverige var 1930 en stor sak. Dagens Nyheter kunde rapportera att “Världens dyraste, köpt av Erik Åkerlund: Duesenberg 70 000”.

En enorm summa för en bil på den tiden.

200 km/h i en majestätisk koloss

Det var ingen beskedlig sak Åkerlund hade köpt. Karossen var lackad i mörkblått med skärmar i svart. Under den långa motorhuven dolde sig en grönmålad rak åttacylindrig motor på cirka 300 hk. Fabriken garanterade en toppfart på hela 200 km/h med denna stora bil.

Bilen väckte en enorm uppmärksamhet i Stockholm. Dels för sin allmänt luxuösa stil, men också för sin storlek. Jämfört med en vanlig personbil var Duesenbergen nästan dubbelt så stor på alla ledder.

När vintern släppt sitt grepp, tog Åkerlund med sig sin vän Sven Salén och körde ned med Duesenbergen till Cannes på franska Rivieran där En av Åkerlunds sexor skulle kappsegla.

Den bild som skickades hem till Sverige och som publicerades i Svensk Motor Tidning där Åkerlund stolt berättade att han hade vunnit i Cannes. (Foto: ur Svensk Motor Tidning 1930)
ANNONS

Samtidigt arrangerades en Concours de Charme för bilar i staden, en tävling som Åkerlund självklart ställde upp med Duesenbergen i.

Åkerlund vann häpnadsväckande hela tävlingen, om vi ska tro hans vinnartelegram hem till Sverige. I verkligheten vann han sin klass, men ändå en prestation.

Störande nyhet

Men en nyhet hemifrån Sverige störde Åkerlund. Information hade nått honom om att affärsmannen Torsten Kreuger också hade varit hos Philipsons och beställt en Duesenberg hem till Sverige.

När den bilen skulle landa hemma i Stockholm, skulle plötsligt den Åkerlundska Duesenberg bli “den gamla Duesenbergen”.

Goda råd var dyra.

Informationen som nådde Åkerlund berättade dock också att Torsten Kreugers bil, skulle få en kaross mycket lik den som Åkerlund själv hade på sin bil.

Erik Åkerlunds Duesenberg med den nya franska sport-karossen på. (Foto: familjen Åkerlund)
ANNONS

Här såg Åkerlund sin öppning. På vägen hem från Rivieran, passerades Paris där bilen lämnades in hos den mycket välrenommerade karossmakaren Joseph Figoni.

Ny sportkaross på sin nästan nya Duesenberg

Den “gamla” 7-personers-limousine-karossen lyftes av och ersattes med en tvådörrars sportcabriolet-kaross.

I detta nya skick levererades Duesenbergen till Stockholm i månadsskiftet maj-juni 1930 – precis lagom till sommarsäsongen och alla inplanerade aktiviteter.

Bilen med sport-karossen under en fotografering på 1930-talet. (Foto: ur Autohistorica 2/68)

Den sjunde maj 1930 registrerades så den andra Duesenbergen på Torsten Kreuger. Även den en fantastisk vagn med allt som en Duesenberg skulle kunna tänkas ha.

Missa inte: Drycken som ska lyfta Teslas Cybertruck

Spårvagnskrock

ANNONS

Kreugers bil användes under sommaren 1930, men i slutet av augusti, blev bilen påkörd av en spårvagn på linje 7 i korsningen av Artillerigatan och Strandvägen i Stockholm.

Skadorna blev inte så allvarliga. Bilen reparerades snart men när Kreuger fick ett flertal motorstopp med bilen under vintern 1930, så tröttnade han och lämnade in bilen till försäljning hos Philipsons.

Den enda bilden som finns bevarad av Torsten Kreugers bil (till vänster) innan Åkerlund lät byta karossen. (Foto: ur Autohistorica 2/68)

Nu blev han unik i svensk bilhistoria

Nu dök det upp ett fantastiskt tillfälle. Erik Åkerlund kunde nu alltså bli ägare till de enda två Duesenbergs som fanns i Sverige.

Ett fantastiskt läge att bli unik i den svenska bilhistorien.

Och så blev det. Den 21 februari 1931 registrerades Torsten Kreugers Duesenberg på Erik Åkerlund. Den gamla karossen från Frankrike kördes upp till Stockholm via järnväg och lyftes på Kreugers chassie.

Karossbyte

ANNONS

Den spårvagnsträffade karossen hamnade på Åkerlunds Isotta Fraschini, som med detta blev en synnerligen ful bil.

Men faktum är att Åkerlund några år, faktiskt hade 2,5 Duesenbergs hemma i garaget. Med detta var nog Erik Åkerlund unik bland dåtidens bilkonnässörer.

Men vad hände sedan med bilarna? Det ber vi att få återkomma till i del nummer 2: Sveriges dyraste bilar – vad hände sedan?

Stort tack till Hans Josefsson för all kunskap och faktakoll. Tack till Kjell Åkerlund för boken du skrev om din farfar och ett postumt tack till den allkunnige Jan Ströman.

Läs också:

Svenska Klassiker: Max Gumpels Mercedes 540 K (Dagens PS)

Om Erik Åkerlunds magnifika motoryacht Stella Marina (Dagens PS)

Entreprenören Erik Åkerlund och hans vackra yachter (Dagens PS)

ANNONS

Mer om Duesenberg Model J

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS