Dagens PS

Vältajmat chefsbyte hos Dodge och Ram

Tim Kuniskis, chef för Dodge-märket, talar om Dodge Charger Daytona SRT-konceptet innan dess avtäckning den 17 augusti 2022 i Pontiac, Michigan. Kuniskis, den inofficiella rösten för amerikanska muskelbilar, går i pension från Stellantis efter nästan 32 år med företaget.
Tim Kuniskis, chef för Dodge-märket, talar om Dodge Charger Daytona SRT-konceptet innan dess avtäckning den 17 augusti 2022 i Pontiac, Michigan. Kuniskis, den inofficiella rösten för amerikanska muskelbilar, går i pension från Stellantis efter nästan 32 år med företaget. (Foto: Carlos Osorio/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 maj 2024Publicerad: 20 maj 2024

Stellantis tillkännager överraskande förändringar i toppledningen för Ram och Dodge, med Tim Kuniskis avgång och nya ledare som tar över.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nuvarande vd för Ram och Dodge, Tim Kuniskis, kommer att avgå den 1 juni, meddelade Stellantis på fredagen. Chryslers vd Christine Feuell kommer att ta över som vd för Ram, samtidigt som hon fortsätter att leda Chrysler. Matt McAlear, tidigare ansvarig för Dodge försäljningsverksamhet, blir ny chef för Dodge, skriver MSN.

30 år i branschen

Kuniskis har haft en 30-årig karriär hos Stellantis, som började 1993 inom distriktsförsäljning för Chrysler delar och service. Han blev senior chef för återförsäljarverksamhet 2003, chef för Chrysler marknadsföring 2009 och chef för Fiat i Nordamerika 2011.

Han blev vd för Dodge 2013 och fortsatte att inneha olika ledarroller under Fiat-Chryslers utveckling under 2010-talet. Efter Stellantis sammanslagning blev han Dodge-vd 2021 och lade till Ram-vd 2023.

ANNONS

Senaste nytt

Såg till att V8:an fanns i varje modell

År 2014 blev Kuniskis chef för Dodge och SRT-märkena, samtidigt som den överladdade 6,2-liters Hellcat V8-motorn lanserades.

Med 707 hästkrafter för Dodge Charger och Challenger, satte den en ny standard för prestanda och markerade början på en ny era för muskelbilar från Detroit.

Under Kuniskis ledning blev Dodge ett renodlat prestandamärke, och Hellcat V8-motorn fanns till slut i varje modell.

ANNONS
Dodge Charger kommer att komma som elbil i framtiden
Dodge Charger kommer att komma som elbil i framtiden. (Foto: Dodge)

Dodge och Rams Hemi-era går i graven

Vissa anser att han knöt Hemi-motorn för hårt till Dodge. Hans pensionering sammanfaller med slutet på V8-eran för både Dodge och Ram, är det en slump eller ett medvetet val?

Challenger är borta, och den nya Chargern kommer att erbjuda en elektrisk drivlina eller en dubbel-turboladdad rak sexa.

Samma sak gäller för Ram, som förlorar Hemi V8-alternativen till förmån för en dubbel-turboladdad sexa eller den välkända 3,6-liters V-6-motorn.

Stellantis VD tackar för Tims passion

“Jag vill ta tillfället i akt att varmt tacka Tim för hans passion, engagemang och bidrag till Stellantis, och för att ha definierat visionen för de framtida elektrifierade Ram- och Dodge-märkena,” sade Stellantis vd Carlos Tavares.

Läs även:

ANNONS

Muskelbilen Dodge Charger blir elektrisk. Dagens PS

Dodge satsar på elbilar – kan bygga muskelbilar ändå. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS