Inom kort nås brytpunkten där det är lika lönsamt att bygga elbil som bil med förbränningsmotor, enligt Audichefen Markus Duesmann.

ANNONS

Att bygga en elbil har inte varit det mest lönsamma för tillverkarna. De flesta köparna har dessutom valt bilar med förbränningsmotorer, bensin och diesel, framför elbilar. Där har dessutom tillverkarna en större vinstmarginal. Men nu ser det ut att svänga om man får tro Audichefen Markus Duesmann.

Till Der Spiegel säger han att lönsamheten för elbilarna kommer att ligga på elva procent 2025. Det är dubbelt så mycket som de 5,5 procent som dagens nivå ligger på. Där och då, 2025, kommer elbilarna i kapp bilarna med förbränningsmotorer vad gäller lönsamheten.

Nyckelfaktor

En av nyckelfaktorerna för att nå lönsamheten, förutom att prisnivån fortsätter att vara hög, görs försäljningsmodellen om på ett sätt som Mercedes redan gjort. Säljarna blir agenter och kunden ska inte kunna pruta på köpet av en ny bil.

Så sent som förra månaden kom uppgifterna om att Audi kommer att fasa ut förbränningsmotorerna och i stället satsa helt på eldrivna bilar. 2026 kommer den sista bilen med förbränningsmotor att täckas av och 2033 kommer förbränningsmotorerna att vara helt utfasade hos Audi. Den kinesiska marknaden får dock vänta på utfasningen.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Audi dumpar bensin- och dieselmotorerna