Rolls-Royce slår försäljningsrekord trots coronapandemi och chipkris. 
Ända sedan september 2020 har de ultrarika varit som galna efter den klassiska lyxbilen – och köparna är yngre än någonsin.
Medelåldern för en Rolls-Royce-ägare är cirka 43 år. Detta är verkligen otroligt, säger VD Torsten Müller-Ötvös till Automotive News.

ANNONS

Varken coronapandemi eller chipkris biter på lyxbilstillverkaren Rolls-Royce. Men har man varit i gamet i 115 år så är en eller annan frostnatt inget större bekymmer. När övriga bilindustrin darrar slår Rolls-Royce försäljningsrekord. Vd Torsten Müller-Ötvös räknar med att det gamla rekordet på 5152 bilar slås i år.

Får alla chip de behöver

– Det har inte påverkat oss. Vi har inte tappat produktionen av en enda bil. Vi är en del av BMW Group och vi får 100 procent av de chip vi behöver. Som du kan föreställa dig är bidraget per bil på en Rolls-Royce mycket högre än något annat BMW Group-märke, säger Torsten Müller-Ötvös till Automotive News.

Den genomsnittlige ägaren är 43 år gamla och har inte mindre än sex bilar från Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce

En stor del av framgången beror på nya Ghostmodellen som lanserades i slutet av förra året. Kunderna står i en lång kö för att få köpa bilen för cirka fyra miljoner kronor. Väntetiden är cirka ett år. Dessutom spenderar kunderna betydligt mer pengar på varje bil än före pandemin.
– Orderboken för Ghost är superlång, eftersom varje bil är slutsåld. Återförsäljare har inte tillräckligt. Detta gäller även för våra andra modeller. Vi är helt slutsålda.

Åldern ner med 13 år

Att den genomsnittlige Rolls-Royce-kunden är en äldre distingerad herre med monokel som röker cigarr i baksätet är en stor myt. Något förvånande har märket bland bilvärldens yngsta kunder.  Anledningen är att de ultrarika blir allt yngre, tidigare var medelåldern 56 år. En genomsnittlig Rolls-kund har ungefär sex Rolls-Royce-bilar.
– Sammantaget är medelåldern för en Rolls-Royce-ägare cirka 43 år gammal. Mini är närmast i BMW -gruppen på cirka 47. Detta är verkligen otroligt. Anledningen till det är att de med ultrahöga nettoförmögenheter blir yngre och yngre för varje år.

ANNONS
ANNONS
Nya generationen av Rolls-Royce Ghost är en veritabel succé och väntetiden är omkring ett år. Enligt vd:n är orderboken ”superlång”. Foto: Rolls-Royce

Skippar rakvattnet

Rolls-Royce vd Torsten Müller-Ötvös avfärdar vänligt men bestämt idén om att lansera en billigare modell. Så länge han är vd blir det inte billigare än 250 000 euro, i standardutförande. Något rakvatten eller hotell med Rolls-Royce klassiska symbol Spirit of Ecstasy blir det inte heller, säger vd:n med en tydlig passning till Ferrari.