Mercedes nya modell av klassiska roadstern SL lovordas i de första testerna.
Efter den förra generationens flopp är den ikoniska modellen bättre än på flera decennier.
– Nya SL återtar mycket av lockelsen som saknades. Den är underbar och snabb, skriver Car and Driver.

ANNONS

Nu har de första provkörningarna gjorts i Kalifornien av nya generationen av Mercedes klassiska roadster SL. Bilen görs numera av Mercedes-AMG i Affalterbach. SL-AMG byggs på en helt ny plattform av komposit-aluminium. Och vi kan konstatera att den ikoniska modellen är tillbaka på allvar.

SL-modellen tillverkas numera av Mercedes-AMG, men siluetten är lika klassisk som alltid. Foto: Mercedes

Mercedes SL är märkets kanske mest klassiska modell som har funnits sedan 1954. Grundkonceptet är detsamma med sport och komfort i en svårslagen kombination.

Tygtaket tillbaka

En stor skillnad mot tidigare är att det är Mercedes-AMG som tillverkar den sjunde generationen av SL. Dessutom har bilen fått tillbaka ett litet baksäte, något som inte funnits på över 20 år. SL har också fått en cabriolet i tyg igen i stället för plåttak.

Det tar bara 15 sekunder att cabba ner. Foto: Mercedes

SL sägs vara en av ytterst få bilar som framkallar en speciell känsla. Modellen ska vara en av de mest glamourösa att åka till stranden med en solig dag. Samtidigt ska den vara blixtsnabb på motorvägen och ligga som ett strykjärn när du vill roa dig på en kurvig landsväg. Och nya SL ser ut att vara helt trogen med det konceptet.

Solnedgången blir riktigt njutbar i en SL, V8:an är på 585 hästkrafter i SL 63. Foto: Mercedes

Bilen har inte en enda skruv gemensam med förra modellen som kritiserats för att vara tråkig. Bilen har en helt ny konstruktion med aluminiumram och en kaross av stål, magnesium och kompositmaterial. Vinsten är att bilen är 18 procent mer vridstyv än tidigare SL.

Taklös på 15 sekunder

Modellen har vuxit med sju centimeter till 4,70 meter. Samtliga versioner har nu ett litet baksäte som passar bäst för personer under 1,50 centimeter. Numera har bilen tygtak, precis som originalmodellen från 1954. Taket kan öppnas eller stängas på bara 15 sekunder i farter på upp till 60 km/tim.

ANNONS
ANNONS
Baksätet är tillbaka – så nu kan ni ta en utflykt för fyra. Men de som åker bak bör inte vara längre än 150 centimeter. Foto: Mercedes

Under huven hittar vi AMG:s famösa V8 på fyra liter och med dubbla turboaggregat. Toppversionen SL 63 4Matic + har 585 hästkrafter och 800 Nm i maximalt vridmoment. Den som går för SL 55 4Matic+ får 476 hästkrafter och 700 Nm, vilket lär räcka bra i en öppen bil.

Toppar 310 km/h

Prestandan är det ingen av testarna som klagar på. Upp till 100 km/h på endast 3,2 sekunder. Toppfarten är 310 km/h i toppversionen.

SL hyllas i de första testerna – ett stort steg framåt mot förra generationen av modellen som anses vara lite misslyckad. Foto: Mercedes

– Nästan 70 år sedan starten, återvänder den legendariska Mercedes SL för en sjunde generation – och den har stora skor att fylla. Men med helt ny styling, teknik och muskler under huven, syftar den till att locka en yngre, techigare och lite mer aktiv publik än tidigare. En sak är säker: Detta SL är inte riktigt detsamma som din farfars SL, skriver The Drive.

”Mer än en sommarhit”

Ingen blir profet i sitt eget hemland, sägs det. Och visst är tyska Auto, Motor und Sport lite mer svårflörtade än sina amerikanska kolleger.

– På något sätt körde Mercedes SL sakta in i solnedgången. AMG tar tillbaka den till nutiden som en sportig 2+2-sitsig bil. Till en början utan elektriskt krångel, men med mer prestanda, dragkraft, aktuell hårdvara och mjukvara. Så det borde vara mer än en bara sommarhit 2022.

Mellan de digitala skärmarna är nästan allt material av läder. Foto: Mercedes

Tyska kollegan Autobild är inte övertygade om att det finns köpare kvar till SL, efter den usla företrädaren:

Återupplivad istället för begravd

– Efter den bleka föregångaren menar Mercedes verkligen allvar med nya SL. Helt nyutvecklad av AMG och är sportigare redan när den är stillastående. Vi säger: Bra att namnet återupplivades istället för att begravas! Det återstår dock att se om de få kvarvarande befintliga kunderna också kommer att kunna bli vän med den nya dynamiken.

ANNONS
ANNONS
Toppfarten är 310 km/h – den bästa SL på flera decennier, enligt ett test. Foto: Mercedes

Brittiska Autocar är betydligt mer hyllande i sitt omdöme av den stjärnprydda nyheten:

Involverande roadster

– Det du kommer att köpa in dig på är den bästa SL på decennier: en verkligt involverande roadster som kombinerar all dramatik och attraktionskraft hos GT men med två extra säten och större vardaglig användbarhet.

Instrumenteringen känns relativt stilren och klassisk trots nymodigheterna. Foto: Mercedes

Car and Driver som fick testa bilen på hemmaplan i Kalifornien instämmer i lovsången om nya SL.

Återtar lockelsen

Den nya SL återtar mycket av den lockelse som saknades i den senaste SL. 2022 års SL är underbar, snabb och bekväm nog.