Svenskarna tycks ha fått turbofeber.
Nu slåss köparna om moderna svenska klassiker på auktioner. 
En Volvo 740 Turbo från 1990 klubbades för 280 000 kr – en Saab 900 Aero från 1984 gick för 270 500 kr.

Har du en fin Volvo eller Saab från 1980- eller 1990-talet hemma i garaget? Grattis, då kan din bil vara värd en mindre förmögenhet. Och till skillnad från nya bilar ökar bilen lite i värde för varje dag som går.

För några år sedan kunde du fynda dem för en spottstyver. Men under 2020 har värdet rusat i höjden på fina Saab- och Volvomodeller, särskilt turbomodeller. Enligt experterna vill fler ha en hobbybil under coronapandemin, och då slåss köparna om de moderna svenska klassikerna.

– När det gäller trender hos köparna märker vi att det är stor efterfrågan på välskötta och orenoverade bilar som inte har gått så långt ­– under 12 000 mil. En lågmilare säljs ofta för det tredubbla jämfört med en bruksbil som rullat mer än 20 000 mil, säger Michael Luft hos Bilwebauctions.

Saab 900 Aero är både ovanlig och eftertraktad. Foto: Bilwebauctions

Nyligen såldes två Turbobilar från Saab till rekordhöga priser. Turbomodellerna skapade magi för Saab på 1980-talet och gjorde världssuccé. Tack vare Turbomotorn slog Saab 900 försäljningsrekord i USA under flera år. Konceptet var långt före sin tid och i dag har nästan alla nya bilar kopierat Saabs lösning och har turboaggregat.

En Saab 900 Aero Turbo 16 som ägts av Saabs legendariske tekniske direktör Stig-Göran Larsson såldes i höstas för 270 500 kr, en av de dyraste klassiska Saab 900 som någonsin sålts i  Sverige. Bilen var från 1984 och hade den då helt nya 175-hästars turbomotorn med 16 ventiler. Dessutom hade bilen en unik färgkombination, pearl med antracitgrå kjolar.

Saab 9000 har varit billig, men klättrar nu snabbt i pris. Foto: Bilwebauctions

Även en Saab 9000 Aero från samma ägare gick för högt pris på samma auktion, 129 000 kr. Det handlade om första årgången av den åtråvärda Aeromodellen med 9000 CS-karossen.  Under huven fanns Saabs 2,3-litersturbo på 225 hk. Enligt Saabs reklam från tiden när det begav sig var bilen snabbare vid omkörningar än Porsche 911 och Ferrari Testarossa.

Även nyare Volvoklassiker steg kraftigt i värde under 2020. Extra åtråvärda är turbomodeller av både 240- och 740-modellerna. Dessutom börjar priserna klättra på Volvo 850 som i år firar 30 år.

ANNONS
ANNONS
Volvo 240 Turbo har varit en riktig dyrgrip länge. Foto: Bilwebauctions

En Volvo 240 Turbo från 1983 såldes under 2020 för 198 500 kr. Det handlade om en ovanligt fin originalbil som bara gått 15100 mil på alla år. Enligt värderingsmannen på Bilwebauctions var bilen i ett drömskick, även om det fanns mindre repor i lacken. 240 Turbo har stått högt i värde länge, och värdestegringen ser ut att fortsätta.

Volvo 740 Turbo Intercooler. Foto: Bilwebauctions

Kanske är Volvo 740 med sina kantiga karossformer på sikt väg att bli ett ännu mer åtråvärt samlarobjekt än Volvo 240. De flesta turbomodeller har trimmats sönder av yngre ägare. Under hösten såldes en Volvo 740 Turbo Intercooler för otroliga 280 000 kr efter en vild budstrid. Det var mer än dubbelt så mycket som värderingsmannen räknat med. Den röda 740 Turbo Intercoolern från 1990 hade precis fyllt veteran, men det handlade om en ovanligt fin bil i originalskick som aldrig körts på vintern.

– Exemplariskt originalskick, något för 740-entusiasten eller youngtimer-samlaren med smak för prestandamodellerna, här också i en vackert röd, välpolerad och medvetet omhändertagen lack, skrev värderingsmannen Peter Sundfeldt i sin beskrivning på Bilwebauctions.

Volvo 850 T-Gul har väckt stort habegär ända sedan lanseringen 1994. Foto: Bilwebauctions

Volvo 850 T-Gul är en annan modell som får köparna att gå bananas på auktioner. I somras såldes en 26 år gammal Volvo 850 T-5R T-Gul för 265 000 kr på Bilwebauctions.
– Hornen växer och det är frestande att gasa på med denna fräcka prestandabil, berättar värderingsmannen Ted Gryth.

T-Gul håller på att bli en av de mest åtråvärda samlarbilen av alla Volvomodeller. Och det här exemplaret var i toppskick och hade bara körts 10 000 mil på alla år. Modellen med knallgul lackering tillverkades vara i 2537 exemplar, och köparna var som tokiga efter bilen redan i mitten av 1990-talet, trots att Volvo knappt gjorde reklam. för bilen.
– Vi försöker inte sälja den här bilen till dig, vi låter dig bara veta att den existerar, skrev Volvo i sina annonser 1994.

Bilexperterna ser nu en starkt ökad efterfrågan efter fina svenska  bilar som inte gått så långt. Både Saab och Volvo är heta bland köparna, det handlar om bilmodeller som många svenskar har en relation till. Bilwebauctions förutspår fortsatt ökande priser under 2021, särskilt när det gäller klassiska Saab-bilar.
– Jag tror att priserna kommer att skjuta i höjden för de mest eftertraktade modellerna som till exempel 92:an, 93 Monte Carlo, Sonett och även tidiga 99: or samt Turbo, säger Michael Luft.