Dagens PS

Toyotas boss nobbar elsportbilar – "Lukten av bensin är oslagbar!"

Toyota FT-Se concept låter roligare än vilken elbil som helst verkar Akio Toyoda tycka. (Foto: Toyota)
Toyota FT-Se concept låter roligare än vilken elbil som helst verkar Akio Toyoda tycka. (Foto: Toyota)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 maj 2025Publicerad: 01 maj 2025

Toyotas ledare gör oväntat utspel. Bensinfans kan dra en lättnadens suck medan elbilsvärlden häpnar. Framtiden ser annorlunda ut än väntat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyotas legendariske “Master Driver” och ordförande Akio Toyoda har satt ner foten. För den som hoppats på en framtida elektrisk sportbil från det japanska märket ser det mörkt ut. Toyoda själv föredrar nämligen doften av bensin och det vrålande ljudet från en traditionell motor framför tystnaden hos en elbil, skriver Carscoops.

Även om Toyota GR är på väg att erbjuda ett spännande utbud av sportbilar, ser det alltså inte ut som att någon av dem kommer att vara helt elektrisk inom den närmaste framtiden. Toyoda, sonson till Toyota Motor Corps grundare Kiichiro Toyoda, har ett stort inflytande över vad som definierar en Lexus och en Toyota.

Under hans ledning har företaget genomgått en förvandling och blivit ett märke som verkligen bryr sig om entusiaster.

Toyotas nya elbil: Så liten att den ryms i en halv parkeringsruta

Toyota har presenterat ett nytt konceptfordon, FT-Me, som syftar till att lösa utmaningarna med mobilitet i moderna städer. Denna lilla elbil är designad

Inga elektriska drömmar – åtminstone inte nu

I en intervju med Auto News fick Toyoda frågan om han kunde tänka sig en framtid där Toyota bygger en elektrisk sport- eller tävlingsbil. Hans svar var tydligt: “Det kommer alltid att finnas människor inom Toyota som brinner för att utveckla elektriska sportbilar. Men för mig som ‘Master Driver’ är definitionen av en sportbil något med doften av bensin och en bullrig motor.”

Dessa kommentarer krossar i princip alla förhoppningar om att se en produktionsversion av det elektriska konceptet Toyota FT-Se från 2023, som många trodde kunde vara en föraning om en ny generation av den nedlagda MR2. Toyota har hållit liv i ryktena om en återkomst av MR2 med en mittmotorförsedd GR Yaris-prototyp, men istället för en elektrisk drivlina verkar den få den kommande turboladdade 2,0-liters fyrcylindriga motorn.

En Toyota MR2 bara för skojs skull. (Foto: Fred Thomas. Photographed by Marshall Farthing)
En Toyota MR2 bara för skojs skull. (Foto: Fred Thomas. Photographed by Marshall Farthing)
ANNONS

Senaste nytt

En elektrisk sportbil måste vara prisvärd

ANNONS

Trots sin preferens för bensinmotorer har Toyoda inte helt stängt dörren för elbilar. Han medgav att om de rätta förutsättningarna uppstår, skulle en elektrisk sportbil eventuellt kunna bli aktuell. Men det finns ett villkor: den måste vara prisvärd.

“Toyota är ett massproduktionsmärke, så vi måste också tänka på överkomliga priser, även med elbilar”, förklarade han.

“När Toyota har kapacitet att erbjuda prisvärda elbilar, då kanske det är ett ögonblick då jag, som ‘Master Driver’, kommer att introducera en elektrisk sportbil.”

“Master Driver” är inte heller övertygad om elektriska racerbilar, åtminstone inte än. Han påpekade att elektriska tävlingsbilar “inte är spännande”, främst för att de inte ens kan klara ett helt varv på en timme.

Skandalstatistik: Toyota tappar sin oslagbara position

Toyotas fall från tronen: Oväntat haveriras riskerar att skaka om bilmarknaden. Elbilarna däremot, skiner i ny statistik. Den senaste haveristatistiken

“De typer av tävlingar jag deltar i är mestadels långdistanslopp, så med nuvarande elbilar kommer det inte att vara en tävling mellan bilarna. Det kommer att handla om laddningstid eller batteribyten eller något sådant”, sa han till Auto News.

Av dessa anledningar har han lämnat över uppgiften att utveckla elektriska racerbilar till nästa “Master Driver” och sagt att det blir “deras jobb” att ta itu med den utmaningen.

Apropå en potentiell efterträdare medgav Toyoda att hans son, Daisuke, är en bättre förare. Ändå anser Akio att han har övertaget när det gäller “kryddningen” av produktionsmodeller. Efter att ha finslipat sina körkunskaper under chefsutvecklingsföraren Naruse vid 40 års ålder, ser Toyoda nu fram emot att se vad hans son, som började mycket yngre, kommer att bidra med.

“Jag ser fram emot att se vad som kommer att hända med någon som började så ung som Daisuke”, sa han.

ANNONS

Efter kritiken: Toyota köper ut sig självt

Toyota Motor överväger att köpa ut sig självt. Det gäller Toyota Industries och är en väg att möta kritik från marknaden för korsägande. 42 miljarder

Läs också:

Intyg manipulerades: Delade ut stark medicin utan tillstånd. News 55

Här är listan du inte vill toppa – det kan bli dyrt. E55

Wall Streets vinnare och förlorare under Trump. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS