Dagens PS

Toyota Tundra drar rymdraket på 132 ton

Det var en helt standardutrustad Toyota Tundra som fick det ärofyllda uppdraget. (Foto: Toyota)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 27 okt. 2022

Den amerikanska rymdraketen Endeavour flög 25 uppdrag och färdades totalt 4 671 varv runt Jorden. Den sista resan gick dock två mil genom Los Angeles med hjälp av en Toyota Tundra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var ganska exakt 10 år sedan, mellan den 11 och 14 oktober 2012 som Endeavour skulle transporteras från Los Angeles internationella flygplats (LAX) till California Science Center där den numera finns för allmänhetens beskådning.

Toyota Tundra

Det var rymdraketen Endeavour som skulle transporteras till sin sista vila. (Foto: NASA)

Ingen liten pjäs

Den största problematiken relaterade till rymdraketens storlek – Endeavour är 37 meter lång, 18 meter hög och 24 meter bred.

Utöver detta väger den hela 80 ton medan hela ekipaget vägde 132 när det var redo för att transporteras. 

Utmaningen är emellertid inte nödvändigtvis viktrelaterad, utan det är snarare en fråga om att en rymdfarkost inte direkt är smidig att förflytta på allmänna vägar.

Den var för tung att transporteras med helikopter och att demontera rymdraketen hade skadat den permanent, något som tvingade de logistikansvariga att tänka till lite extra. Kostnaden för kalaset? Strax över 100 miljoner kronor.

Toyota Tundra

Totalt vägde hela ekipaget 132 ton. Det var en Toyota Tundra som drog rymdraketen ungefär 400 meter. (Foto: Toyota)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Genom en av världens trafiktätaste städer

Sträckan mellan LAX och California Science Center är 19 kilometer och skulle enligt beräkningar ta närmare tre dygn.

Det fanns flertalet ruttalternativ men inte helt oväntat är det lättare sagt än gjort att transportera en 80-ton rymdfarkost genom en av världens trafiktätaste metropoler.

Rymdraketen lastades upp på det som kallas för ”the overland transporter” som användes på 70-talet för att transportera NASA:s rymdfarkoster mellan Palmdale och Edwards Airforce Base. Det krävde således att transporteringsmekanismen renoverades för fulla muggar.

För att driva ekipaget användes så kallade SPMT-trailers som är fjärrstyrda modulära transportplattformar som används för att transportera extremt tunga föremål.

För att Endeavour skulle klara av resan behövde skyltar och trafikljus monteras ner, 400 träd behövde kapas och vägar behövde stängas av.

Eftersom Endeavour är för hög för att köra under motorvägsbroar krävdes det att rutten gick genom, något som försvårade hela operationen.

Toyota Tundra

Det var ingen enkel operation. (Foto: Toyota)

ANNONS

Toyota Tundra som dragbil

Efter 19 timmar kom ett av ruttens mer problematiska hinder. Rymdraketen skulle behöva transporteras över en motorvägsbro.

Kruxet var att brons bärighet inte skulle palla med att hela ekipaget åkte över samtidigt. I stället fick Endeavour flyttas över till en mycket lättare vagn.

Vad skulle då dra denna vagn? Svaret fick bli en Toyota Tundra – en enorm pickis som Toyota tillverkar för den amerikanska marknaden och som vi tidigare har provkört.

Anledningen till att det fick bli en japansk kärra – och inte en amerikansk sådan – var att Toyota hade ett samarbete med California Science Center, där rymdraketen står än idag.

Bilen i fråga var en helt standardutrustad Tundra med en 5,7-liters V8 på 381 hästkrafter.

Den totala vikten som skulle dras var 132 ton, något mer än den maximala dragvikten för modellen som ligger på 4,7 ton.

Toyota hade emellertid genomfört flera tester med betydligt högre vikt, utan incident.

ANNONS

Bilen kördes i lågväxel och fyrhjulsdrift (så kallat 4L-läge) och hastigheten överskred aldrig tre kilometer i timmen.

Den klarade att köra över bron utan problem – som ni ser på bilderna – och Toyota var väldigt noga med att skylta med vilken modell det rörde sig om.

Toyota Tundra

Det var omöjligt för åskådarna att missa vilken bil det rörde sig om. (Foto: Toyota)

Ett nytt hem

Därefter lastades Endeavour upp på de ovannämnda SPMT-vagnarna igen och åkte den sista biten till California Science Center där den står än idag – det är ett av fyra ställen i USA som har en rymdraket för allmänhetens beskådning.

Läs även: Petersen Automotive Museum – ett måste för bilfantaster

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS